Mijn marathongeboden

Ik heb nogal een liefde voor lijstjes. Vandaar dat ik aan het begin van mijn marathontrainingen tien geboden voor mezelf opstelde. Een manier om na te denken over hoe ik dit alles ga aanpakken en om gemotiveerd te blijven. Dit zijn ze:

1. Houd je aan je schema
Al regent het de tering, heb je de hele dag gewerkt of ga je liever eindeloos douchen: geen excuses, gewoon lopen! (met blessureleed als enige uitzondering) Harder of verder gaan dan je schema aangeeft is trouwens ook een overtreding van dit gebod.

2. Eet en drink veel zelfgemaakte soepen en groene smoothies
Goed eten is belangrijk en genoeg verse groente binnenkrijgen kan lastig zijn. Door zelf veel soep en groene smoothies te maken hoop ik automatisch veel groens en gezonds binnen te krijgen. Al vergrijp ik me een keer aan dat pak koekjes, ik heb dan in ieder geval al veel vitamines en vezels binnen.

3. Beloon jezelf maandelijks met een dagje spa of goede massage
Dat eerder genoemde pak koekjes is nogal verleidelijk als je net anderhalf uur gelopen hebt. Dan mag het wel toch? Een betere beloning is echter iets waar je lichaam echt iets aan heeft, plus iets waar je heel erg van houdt. In mijn geval een relaxdag met lieve vriendinnen in de spa.

4. Don’t let the perfect be the enemy of the good
Een training gaat misschien niet altijd zoals je zou willen en elke dag een enorm gezond maal bereiden lukt ook niet. Voor mij is het lastig om de moed dan niet op te geven en niet helemaal de verkeerde kant op te gaan. Vergeet ik een gezonde quinoa-groentelunch mee te nemen naar werk, dan kauw ik voor ik het weet een muffin weg. Of als de eerste kilometer niet lekker gaat, ben ik geneigd dan maar direct te stoppen met rennen. Zoals vriendin Maaike altijd tegen mij zegt: het hoeft niet perfect! Beter iets, dan niets.

5. Er is geen slecht weer
Misschien zwaar onweer. Verder niet.

6. Rust uit
Na een run probeer ik het rustig aan te doen. Ook belangrijk: ga op tijd naar bed (en probeer laptops en smartphones buiten de slaapkamer te houden zodat ze je niet wakker houden). Voor mij ook een goede regel: doe het licht uit! Anders weet ik wel weer ergens een goed boek vandaan te toveren en val ik alsnog veel te laat in slaap.

7. Lees om gemotiveerd te blijven
Dat goede boek waar ik het hierboven over had of fijne looptijdschriften en blogs. Omdat het Nederlandse aanbod aan tijdschriften niet heel groot is koop ik ook regelmatig de Amerikaanse Runner’s World of de Women’s Running. Qua boeken ben ik fan van ‘Altijd verder‘ van Dolf Jansen en ‘Born to run‘ van Christopher McDougall.

8. Train regelmatig samen
Een perfecte manier om wat afwisselender te lopen, toch te gaan en het rennen gezellig te houden

9. Ga zwemmen
Of doe een andere vorm van cross-training die niet te belastend is voor je lichaam. Vooralsnog vind ik het moeilijk dit punt toe te passen, maar binnenkort neem ik weer een duik. Beloofd!

10. Geniet
D’uhhh (maar toch: GENIET!)

Ik probeer altijd ladingen groente en fruit in huis te hebben, dan is een soep of smoothie zo gemaakt

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s