Zelfdiscipline

We bevinden ons net een week in 2013 en om mij heen zie ik alweer wat goede voornemens sneuvelen. Het sportschoolbezoek, de suikeronthouding en het gezonde ontbijt zijn twee dagen voorbij gekomen en daarna is het wel weer genoeg geweest. Terug naar het bankhangen en ontbijten met broodjes chocoladepasta. Zo zonde, want blijkbaar wil je wel iets veranderen, maar gaat het ergens toch fout. Waarschijnlijk bij je zelfdiscipline.

Laatst kwam ik erachter dat het helemaal niet zo gek is dan je uiteindelijk toch toegeeft aan iets wat je niet zou moeten doen. Ik las namelijk in ‘Happier at home‘ dat iedereen maar een bepaalde hoeveelheid zelfdiscipline per dag schijnt te hebben. Hoe meer je de skill moet aanspreken, hoe moeilijker het wordt om dat nog een keer te doen (en nog een keer, en nog keer). Moet je te veel, dan laat je uiteindelijk je goede voornemen gaan. Toen ik dit las herkende ik het meteen. Neem bijvoorbeeld de volgende situatie: ik spreek met mezelf af niets ongezonds te eten op m’n werk (geloof mij, dat is best lastig in een Coffee Company). De dag begint en ik moet om kwart over acht aan de slag. Daarvoor moet er alleen nog hardgelopen worden dus moet ik extra-extra vroeg opstaan. Mijn zelfdiscipline begint in de winkel langzaam af te zwakken. In de ochtend weet ik een vers en warm chocoladecroissantje nog goed te weigeren, maar rond twaalven – als het eenmaal druk is in de winkel en niet alles even soepel loopt – ligt mijn goede voornemen in de prullenbak (ergens onder de verpakking van mijn koekje).

Nadat ik over de zelfdisciplinelimiet gelezen had betrapte ik mezelf keer op keer op mijn beloningssysteem dat behoorlijk vreemd in elkaar steekt. Want nee Nydia, vroeg opstaan en hard werken betekent niet dat je vervolgens een koekje kunt eten voor lunch en door de regen naar huis fietsen staat ook niet in verband met niet gaan hardlopen. Vanaf nu probeer ik daarom de dingen meer los van elkaar te bekijken. FU zelfdisciplinelimiet, ik kick je ass waar je bijstaat!

Na dit ene koekje.

Ik had ‘m verdiend.

Echt!

Rotkoekje... ik trap er elke keer weer in

Geef een reactie

