Struggles van een loper

Ik wist dat het moment zou komen. Iedereen om mij heen reageerde tenslotte al ontzettend verbaasd en gechoqueerd op het feit dat ik een marathon wil gaan lopen, dus op een gegeven moment zou ik zelf ook nog wel een soortgelijke ingeving krijgen. Nou, daar was ‘ie dan hoor. Toen ik afgelopen vrijdag moe thuiskwam van werk, het buiten best koud was en er een uur gelopen moest worden schoot er heel even door mijn hoofd: waarom doe ik dit eigenlijk?

Gelukkig verdween de gedachte nog voordat ik kon checken of ik nou m’n linker- of rechterhardloopsok in mijn hand had – de daily struggles van een hardloper – en kon ik er probleemloos antwoord op geven.

Het is namelijk niet altijd leuk. Het is niet altijd pijnloos. Het is niet altijd droog buiten. Maar wat geeft het lopen een voldoening en iets om trots op te zijn!

Nachtenlang dansen of koffie drinken met vriendinnen is heel erg gezellig, maar niet zo bevredigend als jezelf uitdagen, grenzen opzoeken en die vervolgens overschrijden. Weer een kilometer verder, weer een snellere tijd op de tien kilometer. Ik ben trots op mezelf dat ik ooit begonnen ben met twee minuten hardlopen, twee minuten wandelen en nu drie keer in de week met gemak een uurtje ga rennen. Ik voel me energieker en fitter dan ooit en al rennend lijkt het soms of ik de hele wereld aan kan. Natuurlijk lijkt het af en toe ook alsof de Nesciobrug geen eind kent of dat de wind expres keert als ik dat ook doe, maar eenmaal thuis voelt het toch weer goed.

Dus, sorry running, dat ik een moment twijfelde aan onze relatie. Volgende keer mag je me voor straf laten stoppen bij alle stoplichten of lichtelijk laten struikelen over niets. Zolang je me maar niet blijft opzadelen met drie linkersokken.

Why? Whyyyyy?!

Geef een reactie

