Het perfecte sportdrankje?

Misschien heb je het drankje al voorbij zien komen in mijn race day checklist: kokoswater. Dit puur natuurlijke water zou namelijk de manier zijn om je lichaam op te peppen tijdens of na een goede run. Vorig jaar was het drankje een waar mode-item tijdens de fashion week in New York. De grande skinny lattes waren vervangen door pakjes Vita Coco. Een merk kokoswater waar Madonna zelfs in geïnvesteerd zou hebben. Ik las er ondertussen ook steeds meer over en ging op onderzoek uit.

In het dagelijks leven ben ik namelijk veel bezig met zo natuurlijk mogelijk eten. Ik probeer uit de buurt te blijven van producten waar van alles aan is toegevoegd. Hoe kleiner de ingrediëntenlijst, hoe beter. Om na een lange training aan de blauwgekleurde sportdrank te gaan is daarom niet echt iets voor mij. Ik had alleen geen idee wat ik dan wel zou kunnen drinken. Toen ik hoorde van de positieve effecten van kokoswater was ik daarom direct om.

Hoe zit het? In de Britse Runner’s World las ik dat kokoswater 17 keer meer kalium bevat als een normale sportdrank als Gatorade. Dit mineraal gaat kramp tegen en schijnt veel te weinig voor te komen in het gemiddelde Westerse dieet. Verder vind je ook meer calcium, magnesium en koolhydraten in kokoswater.

Minpunt? Er zit in verhouding minder zout in kokoswater, terwijl je zout ook goed kunt gebruiken. Gelukkig staan er ook altijd noten op m’n race day checklist. Kies de gezouten variant voor na een run en je zit alsnog goed. Verder is het drankje nogal duur en kun je het niet overal kopen. Zelf ga ik ervoor naar EkoPlaza, maar ik heb het ook wel eens bij de Tuinen gekocht en je kunt het online bestellen.

Tijdens mijn eerste 25 kilometer nam ik water en kokoswater mee voor onderweg en het beviel goed. Verder had ik een zakje met wat gedroogde cranberries, dadels, noten en pompoenpitten bij me. Voor een nog verdere afstand zullen dat nooit genoeg calorieën zijn, maar voor de 25 was het prima. Misschien voor jou ook eens het proberen waard?

Mijn favoriet: kokoswater met banaan

Advertenties

6 thoughts on “Het perfecte sportdrankje?

  1. …kokoswater, dat ga ik ook proberen. Ik ga meestal voor chocomelk, maar word ook naar van de lijst aan emulgatoren etc. en heb niet altijd tijd het zelf te maken! Overigens een kleine aanvulling: kalium (potassium) is ook een zout! Zout in de winkel bevat meestal natrium (sodium), maar er zijn varianten waar een deel van de natrium is vervangen door kalium (bv LoSalt en de mooie roze kleur van Himalaya-zout komt ook door kalium).

    trouwens, op de blog ‘no meat athlete’ staat een recept om zelf energy bars te maken voor een long run. Dat heb ik zelf nog nooit geprobeerd, maar het geeft je wel de kans om die ingrediëntenlijst in bedwang te houden :): http://www.nomeatathlete.com/homemade-energy-bar-recipe/

    • Ha Lieke, thx voor je reactie! Choco is inderdaad ook een goede. Hoor ik vaker mensen over! Goed idee ook om het zelf te maken.

      Over de zouten: ik zit niet volledig in de mineralen en zouten, maar ik begreep uit het onderzoekje waarop deze post gebaseerd is, dat er niet genoeg sodium (of natrium, hoe je het wil noemen) in kokoswater zit om je op de lange afstanden (voorbij een uur) compleet aangevuld te houden. Daarvoor zou je extra zout moeten innemen. Bijvoorbeeld in de vorm van gezouten noten. Natrium en kalium werken nauw samen, maar de uiteindelijk functie is geloof ik niet 100% hetzelfde. Ze regelen allebei de vochtbalans in je lichaam, maar het ene regelt de balans binnen de cellen, het ander de balans buiten de cellen. Het wordt zo wel erg ingewikkeld, maar zover ik weet heb je het dus wel allebei nodig en kun je het een niet compenseren met het ander.

      Wat een leuk blog. Goede tip! Ik heb laatst toevallig een heel lekkere energybar geproefd en het recept gekregen, dus ik ga er binnenkort sowieso mee experimenteren. Er komt dan ook zeker een post over.

    • Hi Mireille, leuk om te lezen en bedankt voor het compliment! Ben je al lang aan het lopen?

      Afstanden voorbij de halve marathon zijn voor mij ook nog helemaal nieuw, dus voor mij is het ook een groot experiment. Succes met je lange afstanden!

  2. Pingback: Handleiding voor de thuisblijver | Words To Run By

  3. Pingback: Eat, drink, snack | Words To Run By

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s