Inspirerend: Eet & ren

Een boek met de titel ‘Eet & ren’, dat moet wel iets voor mij zijn. Met beide onderwerpen ben ik zoveel bezig, dat dit blog zelfs ‘Eet & ren’ zou kunnen heten. Goed eten (en rust nemen) is volgens mij namelijk net zo belangrijk voor het uitlopen van een marathon, als vier keer in de week netjes je trainingen lopen.

Toen ik via via hoorde dat langeafstandskoning Scott Jurek een boek met deze titel geschreven had, moest ik het dus direct lezen. En ik ben enthousiast. Hardlopers, lees dit boek!

Voor wie de beste man niet kent, Scott Jurek loopt graag een stukje hard. En dan heb ik het over een kilometer of 100, of 240 zelfs. In één stuk door, over bergen, door rivieren en in temperaturen van boven de 40 graden. H E L D. Een ander woord heb ik er niet voor.

Het bijzondere is dat hij dit allemaal doet op een veganistisch dieet. Oftewel: hij eet geen dierlijke producten. Geen vlees en vis, maar dus ook geen kaas, melk of ei. En blijkbaar werkt dit heel goed voor hem. Nou ben ik zelf niet veganistisch en was ik ook niet van plan dit te worden, maar dit boek is wel inspirerend om beter op je voeding te letten en dierlijke producten wat vaker uit je dieet te schrappen en boostende vervangers te zoeken.

Jurek is geen wereldverbeteraar. Hij werd opgevoed met kilo’s vlees en was er ook van overtuigd dat hij vlees nodig had om sterk genoeg te zijn voor zijn runs. Dankzij vrienden kwam hij erachter dat veganistisch eten ook een optie is en toen hij het eenmaal probeerde voelde hij zich fantastisch. Op wedstrijden waar hij altijd een ander als eerste zag finishen, kon hij opeens wel winnen toen hij zijn eetpatroon veranderde.

Het boek barst van de meest fantastische verhalen over zijn lopersavonturen, afgewisseld met looptips en recepten en zelfs wat foto’s uit de carrière van deze held. Tussendoor gooit hij er nog een lading levenslessen in om het af te maken.

Een inspirerend boek waar ik doorheen ben gevlogen en waarvan ik direct zin kreeg om m’n New Balancejes aan te trekken voor een rondje. En ik zal eerlijk toegeven, ik heb laatst zelfs vegan burgers geprobeerd (en ze waren heerlijk!).

Runner's food (for the soul)

3 thoughts on “Inspirerend: Eet & ren

  1. Pingback: How to survive… de eindeloze honger | Words To Run By

Geef een reactie

