Warmlopen

Het wordt zondag heel erg warm. Collega’s hebben het erover alsof het het beste nieuws sinds tijden is, op Facebook worden de eerste barbecueplannen gesmeed en op Twitter zijn ‘warm’ en ‘zondag’ zo ongeveer trending. Ik vind het echter klinken als een horrorverhaal. Vier maanden trainen in temperaturen rond het vriespunt en dan moeten presteren bij een graad of twintig. Wie bedenkt zoiets?

Door deze enorme wisseling van temperatuur, maakte ik gister een noodstop bij de Run2Day voor wat laatste running gear. Al die tijd heb ik namelijk getraind in hardloopjasjes met zakken waar ik heel handig mijn telefoon en gelletjes in kon doen. Met deze voorspellingen denk ik niet eens na over lange mouwen en dus moest ik een nieuwe manier bedenken om alles mee te nemen.

Die arme jongen van de Run2Day maakte mij op m’n meest neurotisch mee (sorry!). Ik wilde alle – ALLE – opties bekijken, voelen, passen – het liefst meerdere keren – en heb wel dertig keer herhaald dat ik geen idee had wat ik nou moest kiezen en dat ik dit veel eerder had moeten doen. Een van de grote regels der marathon is namelijk: probeer niets nieuws uit tijdens de 42k. Gebruik alleen spullen waar je bekend mee bent en die je regelmatig gebruikt hebt tijdens het lopen.

Deze regel ga ik dus lekker schenden, want de nieuwe water belt met voldoende ruimte voor gelletjes is aangeschaft en echt tijd om ermee te trainen is er al niet meer. Ook heb ik zo’n flashy telefoonhouder voor om je arm gekocht, waarvan ik nu al verwacht dat ‘ie rond een kilometertje of 25 lekker gaat schuren. Of het echt zo is zal ik zondag vanzelf ervaren.

Om het verder zo comfortabel mogelijk te maken voor mezelf zal ik me zeker aan de hittetips houden die ik voorbij zie komen: draag luchtige kleding zoals een top zonder mouwen en shorts. Smeer zonnebrand en draag een luchtdoorlatend petje als je snel last hebt van de zon. Zorg ervoor dat je nu al begint met flink voldoende water drinken en drink voor de start ook nog een glas leeg en pas zo nodig je snelheid aan als je lichaam veel moeite heeft met de grote wisseling van temperatuur.

En dan te bedenken dat ik het afgelopen zondag al zo warm vond

5 thoughts on “Warmlopen

  1. Oh spannend zeg! Heb je blogs (ontdekt dankzij Runner’s World) de afgelopen weken gevolgd. Hoewel ik zelf mijn eerste marathon pas in het najaar ga lopen (Amsterdam), krijg ik nu al last plaatsvervangende spanning en kriebels. Bij deze héél veel succes! Zet hem op en geniet ervan!

  2. Nydia, het gaat echt gebeuren morgen !. Meer als 4 uur lang (denk ik ) genieten (weet ik zeker). Ik volg je blog ook n.a.v. Runners World. Je hebt er keihard voor getraind. Maak er een onvergetelijke dag van. Succes !

  3. Pingback: Mijn marathondebuut | Words To Run By

Geef een reactie

