Barefoot

Lekker cliché. Je leest het boek ‘Born to run’ en trekt direct in twijfel of hardlopen op schoenen nou wel zo goed voor je is. Vriendin Maaike kampt al een behoorlijke tijd met een knieblessure en werd ook geraakt door het vurige betoog van Christopher McDougall over barefoot running.

De theorie gaat ongeveer dat je veel minder let op looptechniek en te veel vertrouwt op de demping als je op pro hardloopschoenen loopt. Hierdoor land je verkeerd (te hard) en beschadig je je lichaam. Uiteindelijk zorgt dit voor blessures of andere ongemakken.

We gingen de afgelopen dagen een weekendje weg met vriendinnen en in plaats van het inpakken van hardloopschoenen, besloot Maaike daarom een boek van barefoot guru Ken Bob Saxton mee te nemen. Tijdens het weekend zag ik wat nare plaatjes over afgeknelde voeten en besloot een van mijn teennagels van mijn teen af te vallen en dus werd mijn interesse ook wat gewekt.

Op het gras achter ons huisje en op het strand deden we wat oefeningen met namen als de staggering drunk. (Misschien heb je een idee hoe zoiets eruitziet. Echt charmant is het in ieder geval niet.) Door die afvallende teennagel was ik ietwat huiverig over lopen op blote voeten op het strand en in de ochtend dook ik alsnog op hardloopschoenen de duinen in, maar de deur richting lopen op blote voeten is nu wel op een kier gezet.

Het is niet zo dat ik compleet schoenloos door het leven wil, maar het correct landen en het extra letten op looptechniek kan denk ik nooit kwaad. Daarbij is het niet zo dat ik een grote liefde voor mijn teennagels heb, maar ze mogen opzich wel gewoon blijven zitten waar ze zitten. Wie weet dus dat ik binnenkort nog wat oefeningen oppak. Who’s in?

Maaike oefent vast een stukje op het strand

3 thoughts on “Barefoot

  1. Took note of all the books you mentioned on this post, N!

    I’ve always had my reservations with running barefoot (specially on the beach) but my curiosity (and a great need to run without shoes for a change!) got the better of me.

    Last Sunday, I had a suprisingly awesome time, and covered 16 km with my bare feet at Wijk aan Zee. I could have gone on – I felt good – for another 10 km but my family was waiting for me. 🙂

  2. Pingback: Barefoot part 2 | Words To Run By

Geef een reactie

