Barefoot part 2

Terwijl ik nog steeds rondhobbel op hardloopschoenen is Maaike alleen nog maar aan het barefoot rennen. Sinds ik er meer over heb gelezen probeer ik de technieken en het lichte lopen wel goed toe te passen tijdens mijn runs, maar alleen maar op blote voeten lopen zit er niet in. Het boek waar Maaike al haar wijze lessen uit haalt raadt echter aan om alleen nog maar zonder schoenen te lopen wanneer je last hebt van nare blessures (zoals Maaike met haar knie).

Gister dook ze daarom weer eens het park in met het boek ‘Barefoot running step by step‘ van haar guru Ken Bob Saxton en ik besloot mee te gaan om wat oefeningen mee te doen. Ik leerde gelijk weer wat nieuws: wie zonder schoenen gaat hardlopen zou dit eerst moeten oefenen op asfalt en later pas op gras of strand. Je zou denken (ik dacht) dat het beter is om te beginnen op een zachte ondergrond, omdat je dan toch nog iets van ondersteuning krijgt. Maar dat is juist het punt. Door te oefenen met lopen op een harde ondergrond voel je direct wat je fout doet. Net iets te hard of verkeerd landen, te grote passen zetten, niet genoeg buigen met je knieën: het doet allemaal pijn.

Je begint dus met het doen van de oefeningen op een zachte ondergrond als gras en vervolgens oefen je het daadwerkelijke lopen op een hard stuk ondergrond, zodat je automatisch corrigeert. Met mijn guru Maaike gaat het al best goed. Ze rent nog maar kleine stukjes, maar haar techniek ziet er al stukken beter uit dan de mijne en dat is waar het uiteindelijk om gaat: niet per se het kunnen lopen op blote voeten, maar blessurevrij-lopen door een vloeiende techniek.

Nieuwsgierig naar barefoot running? Onder mijn vorige post over dit onderwerp zette lezeres Sandra een heel fijn filmpje in de comments. Aanrader! (En bedankt Sandra!)

One thought on “Barefoot part 2

Geef een reactie

