#10 een zomer lang lopen

Let’s kick some Dam!

Trainen in de winter kan flink afzien zijn. Je moet je bed uit voor een loopje terwijl het nog stikdonker is, het kwik zakt naar temperaturen waarbij je vingers bijna van je handen vriezen en het wordt zo vroeg donker dat een avond run langs rustige plekken wat minder aantrekkelijk is. Nu het weer lekker weer is lijken de blauwe luchten en zonnestralen bijne te schreeuwen: kom lopen! En hoewel de hoge temperaturen heel fijn kunnen zijn, is trainen in de zomer niet altijd een pretje. Hoe toch de zomer door te komen?

Neem water mee
Logisch, inkoppertje, duhuh… en toch zie ik zoveel mensen zonder water (en onder het zweet) zichzelf kapot lopen. Ik hoorde ooit dat een beroemde loopster (ik weet helaas niet meer wie) voor haar lange runs flesjes water verstopte op de route. Achter een boomstam bijvoorbeeld, of onder een struik. Zo hoefde ze geen ladingen bij zich te dragen, maar kreeg ze wel genoeg vocht binnen on the way. Een water belt of camel bag is een uitkomst als je langere afstanden gaat maken. Het is altijd wennen om iets mee te nemen tijdens je run, want je voelt je toch een stuk minder licht. Gehydrateerd blijven is echter zo belangrijk dat je het extra gewicht voor lief moet nemen. Je kunt ook een route langs kraantjes plannen. In de meeste parken staan er wel een paar.

Plan je runs
Je moet er misschien wat vroeg voor opstaan op je vrije dag, maar je runs plannen op koele momenten maakt het lopen zoveel fijner. Probeer het midden van de dag altijd te vermijden en grote stukken schaduw te pakken als je alsnog op een moment gaat dat de zon vrij heftig schijnt.

Neem een duik
Zoek een route uit waarbij je ergens halverwege een refreshing duik kunt nemen. Op en rond IJburg zit het bijvoorbeeld vol met steigers en strandjes waar je zo het water in kunt plonzen. Zwembroek onder je shorts, sport-bh als bikini en je t-shirt gebruik je achteraf als handdoek voor je voeten.

Draag korte (witte) kleding
Ik zie er niet op mijn charmantst uit in shorts – I KNOW! – maar probeer daar maar niet te veel over na te denken tijdens het lopen. Ik loop tenslotte om heel andere redenen dan een showtje willen geven. Na het rennen mag ik weer shinen in jurk en sandaaltjes, tijdens heb ik een rood hoofd, losse plukken haar en wellicht wat zweetplekken. Who cares.

Smeer zonnebrand
En nee, een dagcrème met factor 15 telt niet. Het schijnt namelijk dat je een behoorlijke laag moet smeren om de zon te weren, dus dat dunne laagje crème heeft nauwelijks effect. Kies een zonnebrand die tegen water (zweet) kan en vergeet plekken als je nek niet. Een petje dragen kan ook helpen.

Loop door in je vakantie
Je ziet je vakantie misschien als een rustmoment waarin niet gelopen hoeft te worden (en af en toe pauze nemen van het lopen kan inderdaad geen kwaad), maar als je aan het trainen bent voor de Dam tot Dam is het beter om tijdens die twee weken Spanje ook wat loopjes in te plannen. Het hoeft niet ver, het hoeft niet lang, maar het helpt om de continuïteit van je schema vast te houden. Na je vakantie is de drempel dan ook minder hoog om weer te gaan lopen. Daarbij kan het je juist op de meest mooie plekken brengen.

Drink genoeg
Niet alleen tijdens het lopen, maar ook voor en na je runs. En dan geen zoete sapjes uit pak of blikken cola, maar vooral heel veel water en het liefst regelmatig een zelfgemaakte groene smoothie. Als het water je na een tijdje tegen gaat staan kun je het opspicen met wat citroen, munt of doe er wat ijsklontjes in waar je frambozen bij hebt ingevroren.

Take it easy
Is het toch wat te warm buiten en zelfs benauwd. Loop jezelf niet stuk, maar pas je tempo aan. Beter een stukje rustig lopen, dan na een te snelle start moeten afhaken vanwege de hitte.

Loopze!

Voordeel van in de zomer lopen: je was droogt lekker snel

Advertenties

One thought on “#10 een zomer lang lopen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s