RW Column Marathon Madness

NU op DIT MOMENT ligt Runner’s World nummer 8 in de winkel met mijn nieuwe column. Mocht je onverhoopt mijn eerste gemist hebben in het juli nummer, dan kun je die hieronder alsnog lezen. Wel naar de winkel voor het nieuwe nummer dan hè?

Marathon Madness

“Een marathon lopen? Zoiets kan nooit goed voor je zijn!” Aldus de types op mijn werk die zich moeizaam voortslepen richting koffieautomaat en angstig naar een blaadje rucola op hun witte boterham met kaas kijken. Daar sta je dan met je trotse verhaal en dit is wat ze uitbrengen.

Toen ik begon met trainen voor de marathon kon het me helemaal niet schelen of het wel of niet gezond zou zijn. Zoiets besluit je niet te doen omdat je je weerstand een boost wil geven, je doet het om jezelf te overtreffen. Kijken hoever je kunt gaan. Maar wat bleek. Trainen voor de marathon bracht mij juist in topvorm.

Ik overleefde herfst en winter zonder ook maar een vleugje verkoudheid op te pikken. Met energie voor tien haalde ik teiltjes voor mijn huisgenoten, ontsmette ik de badkamer toen iedereen buikgriep kreeg en moest ik stiekem lachen als ik ze allemaal weer hoorde hoesten en proesten. Ik had nergens last van. Wat daarbij hielp was waarschijnlijk het strakke regime dat ik aanhield. Mijn training bestond niet alleen uit het braaf afleggen van kilometers, ik dronk ook elke dag een home made groene smoothie, probeerde voldoende slaap te pakken en at gezond.

In de weken na de marathon leek mij dit allemaal niet meer zo belangrijk en stapte ik van mijn zelfbedachte marathon-madness af. Dat had ik beter niet kunnen doen. Voor ik het wist lag ik gevloerd in bed. Dit keer niet door spierpijn, maar omdat mijn lichaam zich bezighield met vechten tegen koorts. Drie weken nauwelijks lopen en dit is wat er gebeurde. De afkickverschijnselen logen er niet om; heel ongezond dat niet-lopen. Ziek in bed keek ik hoopvol naar buiten.

Trainen voor een marathon is zo ontzettend lekker. De uitdaging, het vrije gevoel… Daarbij gaf het mij een leuke positie tegenover al die stoere mannen die af en toe iets met gewichten doen in de sportschool. Als deze vrienden vertelden dat ze ook maar eens gingen lopen vroeg ik met een onschuldig lachje of ik een keer mee mocht. Om er vervolgens aan toe voegen dat ik ze er natuurlijk wel keihard zou uitlopen. Heerlijk! Ongezond, zou ik het dus niet willen noemen. Behalve dan die liters dekkende nagellak die ik tijdens deze zomerse dagen moet smeren. High heels met een open teen zijn namelijk lang niet zo stijlvol met zwarte teennagels.

Runner's World nummer 7

2 thoughts on “RW Column Marathon Madness

  1. Pingback: Motivators | Words To Run By

  2. Pingback: RW Column De klassieker | Words To Run By

Geef een reactie

