Druk

Een van de veel gehoorde opmerkingen rondom mijn hardloopavonturen is ‘waar haal je de tijd vandaan?!’ (en ‘je bent gek’, maar dat terzijde) Goede vraag. Mijn agenda is soms een grote puzzel die maar net in elkaar past, maar soms ook wel eens helemaal niet. Werken op kantoor, schrijven voor tijdschriften als freelance journalist, een blog bijhouden, voorlezen als vrijwilliger, boeken recenseren, mijn vriend zo af en toe zien (arme jongen),afspreken met vriendinnetjes en familie en ook nog ergens heel veel hardlopen. De ene keer gaat het soepeler dan de andere keer.

Wat ik gemerkt heb is dat ik los van die opsomming aan activiteiten ook flink kan rondhangen op het internet. Useless klikken en refreshen. Of series kijken. ‘Ach, nog een aflevering dan? Moet kunnen.’ Uiteindelijk ben ik zo een uur (of twee) verder en heb ik er nauwelijks iets voor terug gekregen.

Ik denk dat het een bekend verhaal is voor veel mensen. Wie is er niet druk? Al doe je misschien minder (of nog meer), het idee dat er te weinig tijd is blijft altijd. Het gaat er dan ook niet per se om hoeveel vrije tijd je hebt, het is belangrijker hoe je die kostbare uren indeelt. Wat voor mij een goede leidraad is, is de hoeveelheid energie die ik eruit haal.

Als je thuiskomt van een vermoeiende dag is het verleidelijk om op de bank te gaan liggen en te zappen of je favoriete serie er doorheen te jagen, maar uiteindelijk krijg je er geen energie van. In tegenstelling tot mensen ontmoeten, bewegen (sporten), eeen fijne boek lezen of een toffe film zien, goed en gezond eten en genoeg slapen (mijn lijstje van energiegevers). Wanneer ik me aan de energie-regel hou voel ik me uiteindelijk veel fijner en blijkt dat ik toch meer tijd in een week heb dan gedacht.

Dus liever:

– Met een vriendinnetje ontbijten, dan in bed blijven hangen met m’n telefoon
– Hardlopen, zwemmen, springtouwen, dan drie afleveringen Ranking the Stars kijken
– Voldoende slapen, dan tot laat Facebook, Twitter en e-mail checken
– Zelf koken en gezond eten, dan een snelle afbakpizza wegschransen
– Mensen ontmoeten, dan uitgeput op de bank ploffen na een dag werk
– Een goed boek lezen, dan eindeloze Whatsapp-gesprekken voeren

Wat geeft jou energie?

2 thoughts on “Druk

  1. Pingback: Treasure hunt | Stalking Arcadia

Geef een reactie

