Une belle histoire

Je suis en vacances. In Frankrijk inderdaad. En terwijl er waarschijnlijk een groot deel Nederlanders geniet van ‘heel veel eten en even lekker niet sporten’ op vakantie, keek ik juist naar deze week uit omdat ik in de Dordogne kon gaan lopen (En heel veel eten. Dat wel).

De avond dat we aankwamen informeerde ik direct naar mogelijke routes en enge honden. Met beide bleek het goed te zitten (wel een route, geen honden) en dus trok ik de volgende ochtend mijn hardloopstappers aan.

Ik denk dat ik niet eerder in zulke stilte heb gelopen. Geen auto’s, geen mensen: rust. Tot ik dichterbij het dorpje kwam waar ik naartoe onderweg was. Daar trof ik een oude Française. Kromgebogen en met twee wandelstokken liep ze de heuvel af waar ik net tegenop begon te zwoegen.

Vol enthousiasme begon ze allerlei vragen te stellen. Of ik het niet koud had en waar ik vandaan kwam. Ze vertelde over een café in het dorp, haar zoon die even verderop woonde en of ik niet wat wilde komen drinken bij haar thuis. Van de helft snapte ik niets door mijn armzalige Frans, maar een mooie ervaring was het wel. Na wel tien keer uitgelegd te hebben dat ik het toch echt-echt niet koud had in mijn korte broek vroeg ik of ik een foto mocht maken. Ik haalde mijn telefoon uit mijn hardloopband en maakte er een. De arme Française snapte er niets van en wees vol verbazing zichzelf aan ‘c’est moi?’.

Ik vervolgde mijn weg heuvelop en liep langs de kerk het dorpje Piégut in. Naar de ijswinkel, die van de lieve mensen is waar ik deze week op bezoek ben. Bijkomen met een kopje thee, het lekkerste ijs van de wereld en weer door. ‘Thuis’ hing ik mijn kleding aan een idyllische waslijn en stapte ik onder de buitendouche met uitzicht op het Franse landschap. Wat een leven…

3 thoughts on “Une belle histoire

  1. Ha Nydia, wat een leuke ervaring weer! En leuke foto’s. Even een tip: een groot gedeelte van de LUX bijlage van de NRC van zaterdag 14 sept. is gewijd aan (hard-)lopen. Als je hem niet hebt of kunt krijgen laat het even weten dan stuur ik hem op.
    Succes met de DtotD-loop!

Geef een reactie

