#16 Damloopzenuwen

Let’s kick some Dam!

Ik was nog geen vijf minuten terug in Amsterdam na een fijne Franse vakantie en ik werd direct met mijn neus op de feiten gedrukt. Bij de bushalte op de Prins Hendrikkade hing namelijk een Damloopposter, met daarop de mededeling dat de weg komende zondag afgesloten zou zijn voor het event. Mijn ontspannen vakantiegevoel werd abrupt verstoord door een zenuwachtige golf door mijn maag. Zondag al? Iek!

Het is niet dat ik bang ben voor de afstand of dat ik het niet ga redden. Ik liep mijn eerste Dam tot Damloop drie jaar geleden en deed ‘m vervolgens elk jaar dus ik weet hoe het parcours is, waar het zwaar voelt en hoe je denkt dat je bijna gaat finishen terwijl je eigenlijk bij zomaar-een-boog-die-op-een-finish-lijkt bent. Daarbij heb ik twee weken terug nog 30 kilometer gelopen, dus ik heb de kilometers ondertussen echt wel in mijn benen zitten.

Wat het dan wel is? De afspraak met een mede running junkie dat we deze Damloop onder de 1 uur 20 gaan lopen. BI-ZAR snel voor mijn doen. Ik ben meer van het relaxte lopen. 5:30 per kilometer, soms zelfs nog iets trager: heerlijk! Zondag moet van dat tempo dus een flinke halve minuut afgehaald worden en ik weet nu al dat dat niet volledig pijnloos zal gaan. Ondertussen is de afspraak ook nog eens veranderd in een soort strijd om wie er sneller gaat lopen. The stakes are high: er is binnen de Running Junkies een #teamNydia ontstaan dat ik natuurlijk niet kan teleurstellen en als ik verlies word ik vanaf volgende week sowieso elke dinsdag aan mijn nederlaag herinnerd. Veel te pijnlijk. Daarbij wil ik laten zien dat ik er heus wel een gast uit kan rennen.

Bietensap, massages en peptalks mogen dus allemaal mijn kant opgestuurd worden. Ik heb het nodig.

Mijn tegenstander Jori. Ik hoop dat hij er zondagmiddag minder zelfverzekerd bijstaat

3 thoughts on “#16 Damloopzenuwen

Geef een reactie

