#17 Bietenoffensief

Let’s kick some Dam!

Het schijnt te helpen: veel bietensap drinken in de dagen voorafgaand van je race. Mijn Coffeecompany-collega’s zijn deze week dus aan een bietensap-offensief begonnen (we zijn geloof ik op het punt beland dat ze fanatieker zijn dan ik). Ik vroeg me direct af of het nou wel of niet echt helpt, welk sap je dan het best kunt drinken (selfmade of uit de winkel) en of het wel zin heeft om het met je neus dicht weg te klokken als je het vies vindt.

Ik vroeg het allemaal aan Miriam van Reijen (je kent haar van het fantastische Hardloperskookboek) en haar vriend Christophe Veuskens. Dit duo is niet alleen ontzettend sportief, ze weten ook nog eens alles over voeding in combinatie met sport. Miriam geeft regelmatig presentaties over dit onderwerp, waarin ze haar kennis combineert met haar ervaring als langeafstandsathleet. Het bleek dat het soort sap en de manier van drinken nog best nauw luistert…

Waarom in hemelsnaam bietensap?

“De stof waar het allemaal om gaat is nitraat, welke door het lichaam wordt omgezet in nitriet. Dit nitriet is een precursor van stikstofmonoxide (NO). Stikstofmonoxide zorgt in het lichaam voor vasodilatie (oftewel verwijding van de bloedvaten), waardoor onder andere je spieren beter doorbloed worden en je hart minder kracht nodig heeft om hetzelfde volume aan bloed rond te pompen. Naast rode bieten zijn er nog een aantal groenten die rijk zijn aan nitraat, zoals: andijvie, bleekselderij, chinese kool, koolrabi, paksoi, postelein, raapstelen, sla, snijbiet en spinazie.” Aldus Christophe. Toch kun je beter voor bieten kiezen volgens Miriam: “daar zit een nog hogere concentratie nitraat in.”

Drinken jullie het zelf veel voor een wedstrijd?
“Uiteraard! De beste dosering is 140 mg nitraat per dag gedurende vijf dagen voor een evenement en de laatste twee tot drie uur voor de wedstrijd. De hoogste concentratie stikstofmonoxide wordt namelijk gemeten rond zoveel uur na inname.  Aan twee flesjes van het merk Beet-it heb je per dag genoeg” legt Miriam uit. Ze is dan ook al begonnen aan haar kuurtje voor de Damloop. “Er zijn ook non-responders. Dat zijn mensen die er niet op reageren. Zij hebben een hogere concentratie nodig.

Waarom per se de flesjes van Beet-it?
“Je weet niet of het sap wel genoeg nitraat bevat als je het in de supermarkt koopt of zelf maakt” zegt Christophe. “De hoeveelheid nitraat in de opgesomde groenten is namelijk afhankelijk van de manier waarop ze gekweekt worden. Groenten die bij lage lichtintensiteit gekweekt worden – zoals in de winter of in kassen – bevatten meer nitraat.” Miriam vult aan dat je ook wel heel veel bietjes moet hebben voor de juiste concentratie. “En je kunt last krijgen van de vezels als je ze niet goed genoeg pulseert.Het luistert dus best nauw wat je precies drinkt als je voor echt goede resultaten gaat.

Kun je het snel wegklokken en er toch profijt van hebben?
“Helaas niet! Het is van belang dat de enzymen in je mond de tijd krijgen om het nitraat om te zetten in nitriet. Lekker even spoelen en wat gorgelen dus. Tanden poetsen of spoelen met mondwater zijn dus ook uit den boze!”

Hebben jullie tips om het lekkerder te maken voor de echte haters?
Christophe is zelf ook geen groot fan, maar vindt de geconcentreede shots goed te drinken. “Als je het echt niet lekker vindt, dan zijn shots de kortste “pijn”. En zoals met alle smerige drankjes het geval is, proef je er minder van wanneer ze ijskoud zijn, dat kan dus ook nog helpen.” Miriam doet er altijd wat bruisend water bij om de smaak te verzachten. Daarbij geeft ze in het Hardloperskookboek een aantal recepten waarin bietjes gemixt worden met bijvoorbeeld ananas. Dat zorgt ook voor een fijner drankje.

Tja, daar zit ik dan met mijn selfmade sap dat misschien helemaal niet werkt. Hopelijk geeft het toch nog iets van een placebo-effect af en rock is alsnog de Dam tot Dam. Voor de marathon haal ik denk ik toch maar wat flesjes Beet-it in huis.

Op kantoor worden de kannetjes koffie afgewisseld met kannetjes bietensap

Advertenties

One thought on “#17 Bietenoffensief

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s