Stoere vrouwen – Annette Lavrijsen

Who run the world? Oude, afgetrainde mannen in enge hemdjes. Tenminste, dat zou je bijna denken als je hardloopwinkels binnenstapt of het ontwerp van bepaalde loopkleding en schoenen ziet. Zo zonde, want er zijn zoveel jonge, stoere vrouwen die naast hun drukke bestaan tijd vrijmaken om te lopen. Korte afstanden of marathons. Hard of op een relaxt tempo. Het maakt niet uit. Elke loopster heeft een verhaal. Een inspirerend verhaal. Voor deze nieuwe serie op WTRB stelde ik die stoere vrouwen een aantal vragen om dat verhaal op papier te krijgen. Te beginnen met Annette Lavrijsen. Hoofdredacteur van Women’s Health.

Wat doe je in zoal?
Als hoofdredacteur van Women’s Health ben ik dagelijks bezig met informatie over gezondheid, voeding, wellbeing en natuurlijk sport.
Een wereldbaan!, maar ook druk en veeleisend dus het is belangrijk dat ik fit blijf. Daarom probeer ik buiten mijn werk om veel te bewegen.  Dat doe ik door yoga, fitness maar vooral ook hardlopen. Dat laatste doe ik 3 à 4 keer per week, meestal ’s ochtends vroeg, wanneer het nog leeg en stil is op straat. Heerlijk vind ik dat!

Wanneer ben je begonnen met lopen?
Ik heb vroeger lange tijd gevoetbald. Het buiten zijn en teamgevoel vond ik geweldig, maar op een gegeven moment wilde ik voor mijn sport niet meer aan vaste tijden en dagen vastzitten. Dus schreef ik me in bij een sportschool en verruilde de noppen voor mijn eerste paar runningschoenen (geloof dat het Asics waren). Geleidelijk aan raakte ik verslingerd en inmiddels, zo’n negen jaar later, is hardlopen niet meer weg te denken uit mijn weekroutine. Normaal gesproken ben ik niet zo van de lange afstanden: doordeweeks houd ik het bij zes tot tien kilometer, in het weekend loop ik er wel eens twaalf. Maar momenteel ben ik meer kilometers aan het maken, want in oktober doe ik voor het eerst mee aan een halve marathon.

Waarom vind je hardlopen zo fijn?
Het helpt me om te ontspannen en mijn hoofd leeg te maken; ik kan mijn energie erin kwijt en tegelijk gééft het me energie, voor de hele dag. Gelukkig heb ik als ochtendmens doorgaans weinig moeite met vroeg opstaan, maar natuurlijk zijn er wel eens dagen dat ik geen zin heb om mijn bed uit te komen en die hardloopschoenen aan te trekken. Zeker nu de dagen weer korter, kouder en natter worden.

Wat zorgt ervoor dat je toch elke keer weer je schoenen aantrekt?
Denken aan dat fijne gevoel tijdens en na het lopen; dat dit beter helpt om wakker te worden dan een uurtje langer in bed te blijven. En als ik echt geen zin heb, draai ik me gewoon nog een keertje om. Het moet namelijk wel leuk blijven.


– Foto’s zijn gemaakt door fotograaf Matthijs Koopman

3 thoughts on “Stoere vrouwen – Annette Lavrijsen

  1. Pingback: Women’s Health Beach Event | Words To Run By

  2. Pingback: Stoere vrouwen – Martine de Jong | Words To Run By

  3. Pingback: Stoere vrouwen – Chantal van Gastel | Words To Run By

Geef een reactie

