Lunchen zonder brood

Tijdens de voorbereiding voor mijn vorige marathon was ik ontzettend fanatiek in gezond eten en drinken. Blijkbaar denk je bij een tweede keer dat dat allemaal niet zo nodig is. En dat hele schema hoef ik ook niet zo precies te volgen, toch? Tot twee weken voor de start. Opeens had ik een omg-wat-heb-ik-de-afgelopen-tijd-gedaan!?!-gedachte, die niet meer uit mijn hoofd verdween.

Ik baalde van het weinige lopen, ik vond het dom en stom van mezelf dat ik niet meer zo op mijn eten lette en besloot dat ik dit om moest gooien. Voor extra trainen was het te laat, maar qua voeding viel er nog wat te redden.

Het plan de campagne: in plaats van gezellig meedoen met de broodlunch op kantoor (die trouwens fantastisch geregeld is bij ons, dus daarom is het zo verleidelijk om gewoon aan te schuiven in plaats van zelf te kokkerellen), elke dag zelf een box vol goeds en groens meenemen. En daarmee bedoel ik een basis bestaande uit iets vullends, veel groens, minstens drie soorten groenten, een speciale topping en een fijne dressing.

Waarom niet gewoon met brood lunchen? Er gaan wilde verhalen dat het niet al te goed voor je zou zijn. Of dat nou wel of niet waar is: lunchen met heel veel groente lijkt mij sowieso beter dan lunchen met brood waar af en toe een stukje rucola of tomaat op zit. Na mijn saladelunch kom ik niet in een after-food-dip terecht en krijg ik echt pas laat weer trek. Let wel: mijn salades zijn echte units. Geen karigheid met een paar blaadjes sla en een stukje groente, maar echt véél. Het is lekker en het zit megavol met allerlei mineralen en weet ik het allemaal.

Hier wat inspiratie:

Stap 1. Groen
– Spinazie
– Rucola
– Snijbiet

Stap 2. De vullende basis
– Quinoa
– Boekweit
– Amaranth
– Zilvervliesrijst
– Linzen

Stap 3. Groenten
– Artisjokharten
– Pompoen uit de oven
– Gegrilde courgette
– Paprika
– Gebakken stukjes ui
– Taugé
– Gekookte bietjes
– Zoete aardappel uit de oven
– Tomaat
– Rauwe wortel
– Avocado
– Zwarte bonen

Stap 4. Toppings
– Stukjes zachte geitenkaas
– Walnoten
– Vis (tonijn, stukjes zalm, ansjovis)
– Pompoenpitten
– Verse kruiden zoals koriander of peterselie
– Jalapeño
– Ei
– Alfalfa

Stap 5. Dressing
– Goede olijfolie
– Mosterd gemixt met ahornsiroop
– Citroensap
– Sojasaus
– Balsamicoazijn

De basis maak ik in een grote hoeveelheid klaar tijdens het koken van mijn normale avondmaaltje zodat ik wat bakjes heb klaarstaan en de rest ligt een beetje aan wat ik in de avond eet of hoeveel tijd en zin ik heb om echt iets klaar te maken. Een tomaat, wortel en avocado door je salade gooien is natuurlijk zo gedaan, terwijl pompoen bakken wat extra tijd kost (maar dan weer wel heel lekker is). Vooralsnog bevalt het heel goed en ben ik van plan dit nog lang vol te houden.

Tips anyone?

3 thoughts on “Lunchen zonder brood

  1. Wow dat ziet er echt lekker uit! Ik ben nogal lui in de keuken, dus in een gezonde bui gooi ik meestal een hoop groen+groente op een wrap voor de lunch. En ik vind het heerlijk om met quinoa en appel te ontbijten.

    Welke vullende basis is jouw favoriet?

    Heel veel succes zondag!

  2. Pingback: Hit me with your best shot | Words To Run By

  3. Pingback: In plaats van… tosti’s en broodjes pindakaas | Words To Run By

Geef een reactie

