Stoere vrouwen – Chantal van Gastel

Who run the world? Oude, afgetrainde mannen in enge hemdjes. Tenminste, dat zou je bijna denken als je hardloopwinkels binnenstapt of het ontwerp van bepaalde loopkleding en schoenen ziet. Zo zonde, want er zijn zoveel jonge, stoere vrouwen die naast hun drukke bestaan tijd vrijmaken om te lopen. Korte afstanden of marathons. Hard of op een relaxt tempo. Het maakt niet uit. Elke loopster heeft een verhaal. Een inspirerend verhaal. Voor deze nieuwe serie op WTRB stelde ik die stoere vrouwen een aantal vragen om dat verhaal op papier te krijgen. Voor deze editie stelde ik Chantal van Gastel een aantal vragen. Haar boeken heb je vast eens voorbij zien komen, gezien ze auteur is van verschillende bestsellers. Meerdere jaren werd een van haar boeken uitgeroepen tot boek van het jaar in het Chicklit-genre. Naast al het zittend schrijven loopt ze zo nu en dan ook een stukje hard.

Wat doe je in het dagelijks leven en hoe combineer je dit met lopen?
Als auteur werk ik vanuit huis en dat maakt het natuurlijk iets gemakkelijker om het lopen in te passen. Ik hoef me niet te houden aan vaste werktijden, dus ik loop wanneer het mij uitkomt. Dit brengt ook een klein risico met zich mee. Als ik het druk heb en helemaal opga in het schrijven, schiet het lopen er weleens bij in. En in rustigere tijden ga ik dan juist weer heel hard trainen. Dan ben ik de hele dag bezig met sporten, gezonde maaltijden bedenken en boodschappen daarvoor doen. En dan moet ik mijn werk ’s avonds inhalen.

Wanneer ben je begonnen met lopen en waarom?
In januari 2013 ben ik begonnen. Ik had een intensief jaar van personal training achter de rug en bij de intake had ik al aangegeven dat ik hardlopen echt vreselijk vond. Elke poging die ik had gewaagd om het aan te leren, mislukte al bij stap drie in het beginnersschema. Ik had de conditie niet, kon mijn ademhaling niet controleren en kreeg last van mijn schenen en knieën.
Mijn trainer is een fervent loper en hij was ervan overtuigd dat ik het wél kon leren. Hij vond de tijd wel rijp. En ik heb een heel raar karaktertrekje dat ervoor zorgt dat ik van mezelf altijd juist die dingen moet doen die ik niet kan, durf of wil. Een soort drang om mezelf te bewijzen. Daarnaast leek het me een goede manier om op eigen kracht mijn trainingen voort te zetten. Lopen kan in principe altijd en overal.

Wat zorgt ervoor dat je elke keer weer je loopschoenen aantrekt?
Vooral de angst voor wat er gebeurt als ik het niet doe.  Je moet de regelmaat erin houden om iets op te kunnen bouwen. Ik heb een schema gevolgd om dertig minuten aaneengesloten te kunnen lopen, maar ik heb daar nog steeds moeite mee. Nu probeer ik door te duwen naar veertig minuten. Als je je grens verlegt, wordt de stap daarvóór haalbaar. En als ik een paar keer oversla, heb ik het daarna weer dubbel zo zwaar. Ik moet dus volhouden.

Wat brengt hardlopen jou?
Ik denk dat het vooral het gevoel na afloop is: dat ik zo hard heb gewerkt voor iets wat me van nature niet gemakkelijk afgaat en dat het me dan toch gelukt is. Soms zie ik mensen buiten lopen en dat ziet er dan zo vrij uit. Dat wil ik ook! Helaas ben ik er nog niet. Ik loop ook vooral nog op de loopband. Nu de warmste maanden weer voorbij zijn, kan ik het buiten weer eens proberen op te pakken. Dat voelt toch het lekkerst.

Wat zijn jouw favoriete Words to run by?
Just keep going!

Meer lezen? Eerder sprak ik hoofdredacteur van Women’s Health Annette Lavrijsen en blogger Martine de Jong van Recensiekoning.nl

Chantal van Gastel

Geef een reactie

