RW Column À poil

Zo pijnlijk. Deze column schreef ik voor het hele stressfractuurgebeuren. Een eindtijd van 3:55? Überhaupt een eindtijd lijkt me wel leuk… Maar oke. Positief denken enzo en maar even de nieuwe Runner’s World lezen.

À Poil

Na in 2013 twee Nederlandse marathons gelopen te hebben, leek 2014 mij het jaar voor een meer exotische uitdaging. Dan denk je misschien aan de Reggae Marathon in Jamaica, maar reggae vind ik strontvervelend en om 5:15 starten helemaal, dus werd het le Marathon de Paris. Het schijnt ook daar gewoon 42.195 meter te zijn, dus dat moet geen probleem zijn. Het is eerder de vier-uur-barrière waar ik me zorgen om maak. Bij mijn eerste marathon had ik het excuus dat het mijn eerste was, mijn tweede werd verpest door een voedselvergiftiging dus ook daar kwam ik er onderuit, maar in Parijs moet het nou maar eens echt gaan gebeuren. Een eindtijd van 3:55, hoe tof zou dat zijn? Daarom ben ik begonnen met hardstyle trainen. Onder het motto: ‘train like you’ve been picked for the Hunger Games’ sta ik op op onmogelijke tijden (niet lachen, in mijn geval is dat alles voor half zeven) en sprint, plank en squat ik me kapot terwijl ik er regelmatig woorden uitgooi die niet zo passen bij deze marathon met allure. Verder oefen ik op Amsterdamse bruggetjes op de hoogteverschillen die in het parcours schijnen te zitten en ontbijt ik regelmatig met versgebakken croissantjes om ook die vibe vast mee te pakken. Het lijkt er dus op dat er nog maar weinig mis kan gaan.

Er blijft dan ook nog maar een puntje over om te tackelen en dat is de taal. Toen ik het heugelijke nieuws van de inschrijving deelde op zo ongeveer alle social media die er zijn, leek het mij leuk om er in het Frans iets van ‘cool!’ achter te zetten. Franse slang heb ik alleen nooit geleerd in die zes jaar op de middelbare school, dus haalde ik er een online Frans urban dictionary bij en zo vond ik de uitdrukking ‘au poil’. Zoiets als: great! Ik gooide het online en ontving direct wat berichtjes terug. ‘Vraiment, à poil?’ Hoezo reageerde iedereen hier zo lacherig op? Nerveus googlede ik het allemaal nog eens en wat bleek? Haal de letter u uit au weg en je zegt opeens dat je naakt een marathon gaat lopen. Ik denk niet dat dat heel praktisch is met lichaamsdelen die een eigen leven gaan leiden en het startnummer dat ik toch ergens kwijt moet. Daarbij is er in de stad van de mode vast iets mooiers te vinden. Een sponsorcontractje met Chanel lijkt me dan ook een beter idee. Très chic.

Niet kunnen trainen, maar wel enige voorbereidingen willen treffen voor het chique Parijs... Dan maar cocktails drinken

Niet kunnen lopen, maar wel enige voorbereidingen willen treffen voor het chique Parijs? Dan maar cocktails drinken

Meer columns? Trek een sprintje naar je favoriete tijdschrfitenwinkel voor de nieuwe Runner’s World of lees gewoon een paar gouwe ouwe

Geef een reactie

