5 mei estafette

Gymles eind jaren 90 in mijn oude woonplaats Baarn. Ik zat in groep 7 en de hele klas moest zo snel mogelijk drie rondjes om onze school lopen. Het zal bij elkaar ongeveer een kilometer geweest zijn. Meester Krüger hield onze rondetijden bij en aan het eind vertelde hij dat de twee snelste meisjes en jongens in de nacht van 4 op 5 mei vanuit Wageningen naar Baarn mochten rennen met het bevrijdingsvuur. Niet de hele afstand, maar steeds korte stukken rennen, afgewisseld met bijkomen in een bus die meereed. Het leek mij super cool, maar helaas hoorde ik niet bij de snelsten. Een van de minder sportieve meisje-meisjes had gek genoeg veel harder gelopen.

Tot opeens bleek dat dat meisje de verkeerde afstand had gelopen. Twee rondjes in plaats van drie. Vandaar dat het zoveel scheelde. Opeens mocht ik wel mee, kreeg ik hardloopkleding, moest ik een paar keer naar trainingen bij de Baarnse Atletiek Vereniging en rende ik met mijn fietsende moeder mee naar de supermarkt om te oefenen. Het hardlopen vond ik allemaal wel leuk en aardig, maar wat pas echt vet was, was de belofte van een zwembad voor ons alleen op de ochtend dat we aan zouden komen. Want ook dat hoorde bij het lopen van deze estafette.

Uiteindelijk ging het hele feest niet door, want er kwam een MKZ-uitbraak en dus leek het de organisatie niet verantwoord om groepen mensen door de polders heen te laten rennen (Ofzo. Dit is het verhaal dat ik mij herinner, maar het is al een flinke tijd terug). Het is pas zo’n vijf jaar geleden dat ik het lopen weer oppakte en ik heb eigenlijk nooit meer aan deze estafette gedacht. Tot ik vandaag een linkje doorgestuurd kreeg van een vriendin. Of dit niet wat voor mij was… Jazeker (zelfs zonder privé zwembad)! En dus heb ik mij direct ingeschreven en ga ik na al die jaren toch nog de Bevrijdingsvuurestafette lopen. Dit keer uiteraard van Wageningen naar mijn huidige woonplaats: Amsterdam.

Er zijn volgens mij nog wat plekken, dus mocht het jou ook wat lijken, schrijf je dan hier in: http://www.amsterdam.nl/kunst-cultuur-sport/sport/evenementen-clinics/2014/

Fingers crossed dat er niet weer een besmettelijk virus uitbreekt.

2 thoughts on “5 mei estafette

  1. Pingback: Ziek | Words To Run By

Geef een reactie

