Stoere vrouwen – Rinke Tjepkema

Who run the world? Oude, afgetrainde mannen in enge hemdjes. Tenminste, dat zou je bijna denken als je hardloopwinkels binnenstapt of het ontwerp van bepaalde loopkleding en schoenen ziet. Zo zonde, want er zijn zoveel jonge, stoere vrouwen die naast hun drukke bestaan tijd vrijmaken om te lopen. Korte afstanden of marathons. Hard of op een relaxt tempo. Het maakt niet uit. Elke loopster heeft een verhaal. Een inspirerend verhaal. Voor deze serie op WTRB stelde ik die stoere vrouwen een aantal vragen om dat verhaal op papier te krijgen. Dit keer : Rinke Tjepkema, deputy editor bij een van de meest toonaangevende modebladen van Nederland: Vogue.

Wat doe je in het dagelijks leven?

Ik werk voor Vogue en zit veel te tikken achter mijn computer overdag, soms ook ’s avonds. Om al dat stilzitten en nadenken te compenseren ren ik graag – meestal minimaal een uur. Aan het eind van een werkdag, langs de Amstel – dat is mijn meditatie.

Wanneer ben je begonnen met lopen?
Op mijn twaalfde ging ik bij de lokale atletiekclub in Lelystad, A.V. Spirit. Het clubtenue bestond uit een felgroene legging en een knaloranje T-shirt. Monsterlijk. Maar het rennen vond ik meteen leuk. Tot mijn achttiende ben ik lid geweest. Mijn beste onderdeel was verspringen. Tijdens mijn studie heb ik een paar jaar bijzonder weinig gesport. Eigenlijk ren ik pas lange afstanden sinds ik ben gaan werken. Eerst een keer een 16km, toen de halve marathon, uiteindelijk de hele.

Wat zorgt ervoor dat je elke keer weer je schoenen aantrekt?
Omdat ik weet hoe goed ik me daarna en meestal ook tijdens voel. In de winter, als ik moe ben of het heel druk heb, en ’s avonds in het donker thuis kom, sta ik echt niet te popelen om 15 km te gaan rennen in de kou. Dan rest mijn discipline. Meest effectief, leert de ervaring, is om meteen als je thuis komt je renpakje aan te trekken en gedachteloos de deur uit te gaan.

Wat brengt hardlopen jou?
Het maakt me gelukkig, geeft me zelfvertrouwen en rust en inspiratie. Als ik ooit weer een blessure oploop, heb ik een behoorlijk probleem.

Wat zijn jouw favoriete Words To Run By?
Live in the sunshine, swim the sea, drink the wild air’s salubrity‘ Ralph Waldo Emerson

Geef een reactie

