30 day ab challenge

Ik zag ‘m voorbij komen en ging ervoor: de 30 day ab challenge. Wat houdt dat in? Heel veel sit ups, crunches, leg raises en plankminuten om aan het eind van de maand mega fit in je crop top te passen. Een paar dingen over dit hele gebeuren:

De essential
Ooit bedacht ik met een vriendin dat Pilates echt iets voor ons zou zijn en dus kochten we een dvd met oefeningen en een groen matje. Van de dvd heb ik geen idee of er überhaupt een schijfje in het doosje zit, maar het matje was af en toe best handig en komt nu al helemaal goed van pas. Het voelt direct professioneel om op zo’n mat te liggen en daardoor is het in mijn hoofd net alsof ik meer dan super goed bezig ben.

Dronken
Dronken planken. Is echt TOP. Opeens kon ik het tweeënhalve minuut. Terwijl ik twee minuten minder hoefde. Beste plank ooit (in mijn hoofd).

Sit ups
Die goeie, ouwe sit ups. Toen ik rond mijn tiende op turnen zat moesten we dit ook altijd doen (nu ik daar op terug kijk denk ik: the fuck, ik had in 1998 waarschijnlijk meer buikspieren dan nu. En ik kon zelfs opdrukken. Dingen zijn fout gegaan de afgelopen 17 jaar).  Ik verschuif! Als een gek. Je bent ergens halverwege de kamer en eindigt bij de deur als je niet uitkijkt.

Rustdagen
Best feeling ever: ’s ochtends met spierpijn opstaan, geen zin en eigenlijk ook geen tijd hebben, het schema opzoeken en zien dat je niets hoeft te doen.

Tellen
Ik kan het gewoon niet. Voor ik het weet dwalen mijn gedachten af en raak ik de tel kwijt. Dan doe ik er vaak maar een paar extra, maar het zal mij niets verbazen als ik al een paar keer per ongeluk vals gespeeld heb.

Crunches
Hiervoor wist ik niet wat een crunch überhaupt was, ondertussen krijg ik al spierpijn als ik aan dit verschijnsel denk. Wat zijn dit een motherfuckers zeg. En ondertussen moet ik er al HONDERDDERTIG. Hoe dan? Ik doe ze tegenwoordig in setjes. Probeer er eerst zoveel mogelijk achter elkaar te doen (dat is in mijn geval max 50. Meer lukt echt niet) en maak het setje daarna af met tien of 15 keer per keer, anders ga ik echt stuk. Het is echt niet te doen zo zwaar.

Spijbelen
Gister heb ik voor het eerst deze maand m’n setje niet gedaan. ’s Ochtends ging ik om half 8 mee met de RUN COFFEE RUN-crew en na werk ging ik gelijk door naar de Tolhuistuin voor Nederland-Chili (HOOLIGANS HEUUJJJ!). Eenmaal thuis (heel-heel laat) bedacht ik me opeens dat ik die sheit oefeningen nog moest doen. Toen vond ik het toch echt wat te laat. Dat wordt inhalen op deze rustdag.

Leg raises
Ook zoiets waarvan ik nog nooit had gehoord. Gelukkig zag ik deze video. Ik heb ‘m aan het begin van de challenge uitgeroepen tot mijn lievelingsoefening en dat is maar goed ook, want daardoor lijkt het nu nog steeds alsof ik ‘m leuk vind, terwijl het toch steeds onaangenamer begint te worden nu er ook een 5 in het getal zit (lees: dik 50 keer).

Zweedse hip hop
Ik heb deze maand het Zweedse hip hop duo Afasi & Filthy ontdekt en zij sleuren mij door deze ellende heen. Ik zet het zo hard aan als kan (op m’n telefoon, dus klinkt alsnog nergens naar) en ga ervoor. Raggen, zo min mogelijk nadenken en mee proberen te zingen in het Zweeds (je begrijpt dat ik mijn dagelijkse setje oefeningen heel erg in het privé doe).

Planken
Appeltje eitje. Met deze oefening was ik bekend en ik deed ‘m al een tijdje (op kantoor elke dag) dus dan zijn die twintig seconden waar de challenge mee begon echt easydepeasy. Maar eerlijk is eerlijk, het begon dan wel zo makkelijk, nu zitten we op de anderhalve minuut. Niet dat dat heel zwaar is, maar na al die sit ups en crunches begin je ‘m toch wel te voelen. En dan is daar ook nog mijn collega die vindt dat je toch ook zeker de zijwaartse plank moet doen voor je taille en die andere collega die mij push-ups aan het leren is. Alles bij elkaar: killing!

Abs
Nog niets van te zien hoor. Een hardloopmaatje sloeg stoer in mijn buik en zei dat hij de effecten al merkte. Een ander hardloopvriendje die het toen ook wilde proberen zei dat m’n buik lekker meeveerde. THX DARLING!

4 thoughts on “30 day ab challenge

  1. Pingback: Pump, pump, pump it up | Words To Run By

Geef een reactie

