Kim en Nydia doen yoga

Collega Kim en ik zijn les enfants terribles van kantoor. We rennen, springen, planken door kantoor, hebben potjes glitter, een dinosaurus en een foto van ons geliefde Jasper Cillessen op ons bureau staan, komen in strakke fluwelen leggings met crop tops naar werk en bespreken zonder gêne ons volledige leven op een geluidsniveau dat gehoorschade zou kunnen veroorzaken (dit totaal random filmpje, gemaakt op Times Square, zegt denk ik genoeg).

En nu was Kim ineens aan de yoga en of ik niet een keer meewilde. Ze haalde mij over met foto’s van prachtige ruimtes met dakramen en een verhaal over hoe fijn je online je lessen kon boeken. Een uur later stond er een les Vinyasa yoga in mijn agenda bij Kims studio DelighYoga.

‘s Ochtends stond ik in volle twijfel voor mijn kast. Warm, koud, strak, los, hardloopkleding of een normaal h&m-shirt? Was dit een stiekeme fashionshow of het echte yogawerk waar het uiterlijk totaal onbelangrijk is? Ik gooide twee verschillende outfits in m’n tas om Kim te laten helpen beslissen en ging naar kantoor.

Op kantoor Googlede ik de studio nog maar eens en daar las ik het een en ander waar ik (als niet yoga-kenner) zenuwachtig van werd.

Een lijstje:

1. “Stilte bevordert innerlijke rust. Om ervoor te zorgen dat elke les in rust en stilte kan beginnen, willen we je vragen om 10 minuten voor de les aanwezig te zijn.”
Kim en Nydia, de definitie: Een soort razende tornado onder de cafeïne (koffie!) en endorfine (hardlopen!)

2. “We maken gebruik van wierook om geuren te neutraliseren en de energie in de kamers te stabiliseren.”
Kim: “Ja, ik doe nu vast deo op, anders gaan ze daar moeilijk naar mij kijken enzo”

3. “Draag schone en comfortabele kleren, gemaakt van natuurlijke stoffen”
De inhoud van mijn yogatas: een legging met felblauwe print, synthetisch doorkijkshirt en gouden glittertop. Oops.

4. “Het is niet vreemd om emotioneel te worden tijdens of na je yoga beoefening. Blijdschap, verdriet, boosheid, gelukzaligheid. Observeer je emoties, laat ze passeren en… blijf ademen!”
Kim en Nydia: Lolwut?!

Op de fiets:

K: “We moeten het even hebben over de props die je moet pakken”
N: “Waar the fuck heb je het over?”
K: “Ja, voor de les zijn er wat spullen waar je uit moet kiezen en je moet wel het goede pakken”
N: “Oh god”
K: “Sowieso een matje natuurlijk. En er is een soort worst. Een kussenachtigding. Een kleedje. En bakstenen, maar die zijn voor voor opscheppers die extra moeilijk doen”
N: “Oke, maar moet ik wel die worst?”
K: “Ja, alles behalve die bakstenen”
N: “Oke”

Vervolgens blufte ik mij (als newbie) redelijk door de les heen. De oefeningen deed ik al dan niet met enige moeite (maar met een ontspannen lach op mijn gezicht zoals het een yogi betaamt) en Kim en ik deden synchroon oefeningen op rechts terwijl ze op links moesten en andersom.

Even zonder gekkigheid:

– De studio: fijn, mooi, schoon. Je wordt er direct ontspannen

– Het was wel degelijk een stiekeme fashionshow

– Ik pakte de juiste props (al zag ik niet echt een worst in het meditatiekussen, of hoe het maar mag heten)

– De lerares was vriendelijk, al was ze niet zo van het begeleiden tijdens de poses, waardoor ik continu het idee had dat ik maar wat deed en dat dat ‘wat’ vast fout was

– Af en toe zei ze dingen als “Denk vooral niet aan het restaurant waar je zo gaat eten of rekeningen die nog betaald moeten worden”. Euhm, hallo? Ik zit hier lekker in m’n nu te zijn en nu kom jij met dit hele roze olifanten-verhaal?

– De yoga zelf was medium-zwaar, wat ik wel lekker vond, want alleen rekken is leuk, maar eigenlijk wil ik natuurlijk mega sterk en fit worden

– Er waren wat oefeningen waarvan ik dacht dat mijn geliefde fysio Ron Chang er wel blij van zou worden, dus het was een goede ondersteuning voor m’n hardloopprestaties en herstel

– Het duurde best wel lang, maar niet op een vervelende manier en ik kwam er vrij zen uit terwijl ik wel het idee had dat ik echt gesport had

Dus: de yoga saga continues! Ik heb nog negen lessen te goed bij Delight Yoga (Voor E50 kun je als beginner tien lessen volgen, vandaar). Yoho!

6 thoughts on “Kim en Nydia doen yoga

  1. Klinkt heel erg fijn (behalve dan die lerares die je deed denken aan al je rekeningen etc.). Ik wil ook al heel lang als aanvulling op het hardlopen gaan yoga-en maar is er tot nu toe nog nooit van gekomen…

  2. Pingback: #fitteNydia | Words To Run By

  3. Pingback: Yin yoga | Words To Run By

  4. Pingback: 2014 in kilometers – 3 | Words To Run By

  5. Pingback: Challenge yourself | Words To Run By

  6. Pingback: OneThing en OneFit | Words To Run By

Geef een reactie

