#fitteNydia

Een tijd terug schreef ik een column over niet mogen lopen door mijn blessure en dat ik de tijd dan maar door ging komen met mezelf dik eten. Ik kreeg er serieuze reacties op op Twitter, a la: “Herkenbaar! Maar jezelf dik eten? Dat zou ik nooit doen.” Ik moest er om lachen, want natuurlijk ging ik mezelf niet dik eten. Ha ha. Of toch wel?

Het probleem: kunnen eten als een marathonloper, terwijl je niet mag hardlopen. Ik ben zo gewend om borden vol naar binnen te schuiven en geen gram aan te komen, dat ik hier lekker mee doorging in de periode dat ik niet mocht lopen. De hashtag #dikkeNydia werd door een vriend in het leven geroepen en opeens werd het een ding. Toen mijn buurman – die ik al een tijdje niet had gezien – zei dat ik wel wat dik was geworden was de maat vol (haha, vol! Je bent zelf vol, jagoeiegrap) en besloot ik dat er verandering in de zaak moest komen.

Laat ik voor ik hierover uitwijd duidelijk zijn: ik ben niet dik – lang niet – en mijn bmi is prima op orde, maar ik ben wel zo’n (nu wordt het persoonlijk!) 10 kilo aangekomen en dat is echt VEEL. Een half jaar geleden had ik een niet al te vrolijke periode waardoor ik wel wat te weinig woog, dus er hoeft nu zeker geen 10 vanaf, maar toch. Ik heb geen weegschaal thuis, ben echt niet van het calorieën tellen, doe niet moeilijk over bier en burgers, maar wil uiteindelijk gewoon lekker in mijn vel zitten. Tijd om er wat kilo’s af te halen dus.

Ik ben nooit gaan hardlopen om af te vallen, het was altijd een manier voor mij om me goed te voelen en een redelijke conditie op te bouwen en behouden. Fit zijn is het nieuwe slank staat tegenwoordig op elke cover van health magazines en terecht. Iedereen heeft een andere bouw, iedereen ziet er anders uit. Het is geen kwestie van streven naar de strakke body van types als Jennifer Aniston, het streven is je goed voelen. Zoveel aankomen is niet goed en niet meer in mijn favoriete jurkjes passen is helemaal niet goed. Voor mij dus een reden om voor deze omslag te gaan. Zit je niet lekker in je vel, eet je heel ongezond? Dan zijn dat redenen om dit soort aanpassingen te maken, niet omdat je eruit wil zien als een cover model.

Dat duidelijk gemaakt te hebben: mijn plan de campagne.

Ja. Terug naar gezond zijn dus. Rond mijn eerste marathon was ik super fit. Een soort afgetrainde lean machine die havermout en salades at, heel veel sliep en niet dronk. De situatie nu is weinig slapen, wel drinken, niet ontbijten en verder juist alles eten wat er langskomt. Uit automatisme (en omdat het allemaal zo leuk en lekker is). Niet iets waar ik trots op ben. Het is langzaam zo gegaan en opeens denk ik: wat is hier gebeurd?

Vandaar mijn nieuwe plan de campagne: #fitteNydia

Wat houdt dat in?

– Ik mag weer hardlopen, dus daar weer fanatiek mee aan de slag
– Verder veel bewegen. Yoga, zwemmen, voetballen, maar ook veel fietsen, lopen en de klassieker die ik sowieso al deed: altijd de trap nemen (leuk nu ik op een huis pas op de achtste verdieping!)
– Minder eten. Echt. Ik kan gerust drie keer opscheppen ’s avonds. Ik ben dus helemaal niet van het calorieën tellen, maar nu dus even wel. Puur om te zien hoe dit beter kan
– Geen ‘lege’ calorieën eten. Je zult mij nooit spotten met magere melk, een Optimel ontbijt uit een flesje of light chips. Eet het dan gewoon niet. Ik ga nu alleen voor eten dat vol zit met goede voedingsstoffen en daadwerkelijk iets toevoegt
– Geen koffie met melk. Flat whites en cortado’s zijn een vast onderdeel van mijn dag. Het begon met een koffie per dag, het werd al snel meer. Een korte afkicksessie helpt hopelijk om later weer terug te gaan naar de een per dag-regel
– Een korte periode hardcore suikerloos (Toegevoegde suikers. Wel zoete banaan bijvoorbeeld)

Ik ben nu bijna twee weken bezig en ik ga mega lekker. Nieuwsgierig naar het hoe en wat? Vanaf nu lees je er hier meer over onder de categorie: #fitteNydia

Mijn leven op dit moment in een tas: groente en mijn geliefde VOETBAL

6 thoughts on “#fitteNydia

  1. Pingback: Alles of niets | Words To Run By

Geef een reactie

