In plaats van… croissantjes en koffie

Als je geen koffie met melk drinkt, niets uit pakjes eet, geen suiker meer van jezelf mag en vlees uit je dieet haalt, wat eet je dan in hemelsnaam nog? Goede vraag! Je denkt misschien aan rauwe bleekselderij en af en toe een wortel, maar geloof me, ik hou net iets te veel van mezelf om mij zoiets aan te doen. Hier mijn vervangers.

In plaats van… croissantjes en koffie

Wat betreft ontbijt at ik altijd mijn havermoutklassieker met amandelmelk, noten, zaden, kaneel en een banaan. Vroeger opstaan om te ontbijten en het altijd in huis moeten hebben van amandelmelk leverde alleen wat problemen op. Mijn alternatief werd langsfietsen bij de Coffeecompany Branderij voor een flat white met een koffiebroodje. Gezellig en lekker. Eerst als uitzondering, maar later werd het steeds meer een gewoonte.

Toen ik nadacht over een nieuw ontbijt moest het dus aan nogal wat voorwaardes voldoen: snel klaar, niet al te rijk aan calorieen, lekker, gezond en vol goeds, VULLEND en ik moest er geen producten voor nodig hebben die lastig houdbaar zijn of die ik niet altijd in huis heb (een pak amandelmelk krijg ik niet altijd op en ik moet ervoor langs EkoPlaza, wat niet altijd uitkomt). Een hele lijst, maar zonder al te veel moeite lukte het mij iets in elkaar te knallen waar ik heel goed op ga.

#fittenydia – Het Ontbijt
– 5 eetlepels havermout met een beetje heet water
– een geprakte banaan
– twee eetlepels chiazaad even geweekt in water (zo wordt het een soort pudding)
– twee eetlepels lijnzaad
– wat pompoenpitten en zonnebloempitten
– kaneel
– een paar blauwe bessen of ander fruit

Door de geprakte banaan en pudding van chiazaad is het toch mushy zonder dat ik er (amandel)melk voor nodig heb. Het is op deze manier vullend genoeg en misschien nog belangrijker: geen amandelmelk in huis hebben is geen excuus meer om niet te ontbijten.

De noten zijn ook geschrapt. Niet omdat ik ze ongezond vind of te vet (goede vetten!), maar omdat ik ze nu inplan als tussendoortje voor het sporten (er zitten lekker veel eiwitten in, wat belangrijk is als je aan de slag gaat).

Dan de vervanger voor die flat white: thee of filterkoffie. Met een vullend ontbijt in m’n maag heb ik ook geen behoefte meer aan een bak melk. Handig!

#fitteNydia het ontbijt

Geef een reactie

