In plaats van… tosti’s en broodjes pindakaas

Als je geen koffie met melk drinkt, niets uit pakjes eet, geen suiker meer van jezelf mag en vlees uit je dieet haalt, wat eet je dan in hemelsnaam nog? Goede vraag! Je denkt misschien aan rauwe bleekselderij en af en toe een wortel, maar geloof me, ik hou net iets te veel van mezelf om mij zoiets aan te doen. Hier mijn vervangers.

In plaats van… tosti’s en broodjes pindakaas

Lunch op mijn kantoor is een soort walhalla. Super lekker brood van Brood, eindeloos veel keuzes in beleg en een mega grill voor tosti’s. Van een collega leerde ik de pindakaas-sambal-combi en ik was gelijk hooked. Mijn lunch bestond dus vaak uit een tosti met veel ketchup (<3), broodjes pindakaas-sambal en vaak nog brood belegd met iets van avocado met rookvlees of ossenworst met augurk en mosterd. Met zoveel keus is het nou eenmaal moeilijk om het bij maar twee broodjes te houden.

Mijn lunch nu bestaat uit een salade die ik zelf meeneem en dat is in mijn geval nooit een saaie berg ijsbergsla met wat tomaat. Dat wil alleen ook weer niet zeggen dat ik er royaal croutons over heen strooi, of stukjes spek, kaas of vette dressing met suiker. Ook hier heb ik daarom weer mijn eisen. Veel komen er overeen met het ontbijt: vullend, gezond, makkelijk, maar ook lekker. Mijn all time favorite is rauwe courgette langs een rasp gehaald als basis, met daarbij wat extra ingrediënten.

#fitteNydia – Lunch
– Een grof geraspte, rauwe courgette
– Paprika / tomaat / wortel / kiemen
– Een lepel humus, tahin of notenpasta als dressing
– Rucola, veldsla of spinazie
– Een gekookt ei, wat quinoa of linzen voor genoeg eiwitten

De courgette kun je op je werk raspen en als je verder alleen rauwe groenten gebruikt hoef je verder weinig voor te bereiden en gooi je alles in een paar minuten door elkaar. Lukt het nou alsnog niet iets voor te bereiden of nog langs de supermarkt te gaan voor werk, dan eet ik gewoon mee met de rest, maar dan op een meer bewuste manier. In dat geval ga ik voor de veel groen, vega en niet al te veel brood-techniek. Rucola, tomaat, humus, avocado. Prima beleg.

Lunchbreak met collega Keng uit m'n enorme to go lunchbox

One thought on “In plaats van… tosti’s en broodjes pindakaas

  1. Pingback: 10x trots | Words To Run By

Geef een reactie

