Alles of niets

Door de jaren heen heb ik over mezelf geleerd dat ik maar moeilijk maat kan houden. Zolang ik iets niet leuk, lekker of interessant vind is er geen probleem. Ik heb jaren geen druppel alcohol gedronken en nooit gerookt. Niet omdat ik nou zo goed ben in het laten staan van dingen, maar puur omdat ik er niets mee had.

Heb je het over brownies, een verslavende tv-serie op Netflix of de Nike store vol mooie spullen in de sale, dan ga ik compleet los. Een stukje is nooit een stukje, een aflvering nooit een aflevering en een legging wordt een outfit. Soms een fijne eigenschap, want het geeft mij denk ik de drive om vol voor dingen te gaan en bijvoorbeeld een marathon te willen lopen, maar in de genoemde voorbeelden is het gewoon niet zo handig. In een van mijn favoriete, inspirerende boeken ‘The happiness project‘ vertelt auteur Gretchen Rubin dat ze hier ook mee kampt en als enige oplossing heeft ze de zero tolerance regel. Want, zoals Samuel Johnson het zo mooi zegt: “Abstinence is as easy to me as temperance would be difficult“. Een regel die ook voor mij op gaat en zeker in het hele #fitteNydia verhaal goed van pas komt.

Alles of niets dus. Zeg tegen mij dat ik af en toe moet sporten en het komt er niet van. Zeg dat ik elke dag moet sporten en het komt goed. Mag ik van mezelf af en toe iets lekkers, dan gaat het fout. Zeg ik dat ik voor een tijdje helemaal geen suiker mag, dan kan ik daar prima mee omgaan. Voor anderen misschien te streng en dus niet vol te houden, maar voor mij werkt dit dus perfect. Het is niet zo dat ik na twee dagen gezond opeens los moet op een reep Tony Chocolonely met zeezout.

De alles of niets regels voor mijn #fitteNydia plan de campagne:

– Altijd de trap, nooit de lift of roltrap (deze doe ik al heel lang. Prima regel en voelt altijd goed)
– Elke dag sporten. Of eigenlijk elke dag bewegen los van het normale fietsen of lopen naar de supermarkt. Sporten is in deze zin dan ook een ruim begrip. Samen voetballen, fanatiek dansen, yoga, een stukje zwemmen, een online les Essentrics of een niet al te ver stuk hardlopen: het telt allemaal
– Alleen maar puur eten. Dus vrijwel niets uit zakjes, pakjes of flesjes waar veel ingrediënten in zitten. Dat zorgt er gelijk voor dat ik heel gezond eet en geen suiker en verkeerde vetten binnenkrijg
– Genoeg nachtrust pakken (doe ik dit even niet, dan slaat mijn ritme in no time om)
– Nooit het ontbijt overslaan
– Even geen vlees (wel vis), geen melk (vooral vanwege mijn overmatige flat white-inname), geen alcohol, geen kaas (doei tostiverslaving!), weinig brood (liever een goede salade als lunch)

Help! Eet je dan helemaal niets ‘lekkers’ meer? Jawel joh. Ladingen! Je vindt hier mijn vervangers.

Euhm, nee Nydia. Ook niet een klein hapje

Geef een reactie

