Perfecte crosstraining: Essentrics

Zaterdagochtend organiseerde Lululemon ‘Essentrics and Espresso’. Eerst een les Essentrics op het gras in het Westerpark, met daar achteraan een rondje koffie bij de Espressofabriek. Perfecte combi dus ik klikte op join en fietste ’s ochtends naar het park. Zonder eigenlijk ook maar enig idee te hebben wat zo’n les Essentrics inhield. Het was super lekker weer, de groep was fijn en lerares Daniëlle de Wildt zorgde ervoor dat we ons flink in het zweet werkte onder begeleiding van muziek. Het was zwaar, maar tegelijkertijd ook ontspannend en mijn lichaam was helemaal soepel en energiek na de les. De dag erna overigens niet: SPIER-PIJN all over the place. Wat mij betreft een goed teken: dit wilde ik vaker doen.

Tijdens de les zei Daniëlle namelijk regelmatig over oefeningen dat ze vooral goed waren voor hardlopers en dus was mijn interesse naar deze workout nog meer gewekt. Bij de koffie na afloop raakte in aan de praat met de docente. Ze woont in Amsterdam en met haar eigen bedrijf introduceert ze de nieuwe fitness workout in Europa. Ze geeft dus zelf les, maar leidt als master trainer ook andere Essentrics-docenten op. Verder bleek ze aan het trainen te zijn voor de Amsterdam Marathon. Nice! Ik vroeg haar of ze wat meer over Essentrics en hardlopen kon vertellen op WordsToRunBy en dat wilde ze. wel Hier een kort interview:

Hoe zit het met jou en hardlopen?
In de eerste plaats loop ik voor mezelf. Hardlopen werkt voor mij als een soort meditatie. Ik maak mijn hoofd leeg en daarmee ruimte voor oplossingen en nieuwe ideeën. En ik vind het heerlijk om te doen, schoenen aan en go!

Wat is je volgende doel?
Ik ben nu aan het trainen voor mijn eerste marathon – die van Amsterdam op 19 oktober. En het doel is om me daarmee te kwalificeren voor de Boston Marathon. Inmiddels loopt het sporten een beetje uit de hand: per week geef ik acht tot tien Essentrics-lessen. Daarnaast loop ik nu drie keer in de week: een lange duurloop, een kortere duurloop en een interval-training. Doordat ik veel les geef stoei ik nog een beetje met mijn hardloopschema. Tot nu toe gaat het goed en merk ik dat ik elke week vooruitgang boek.

Wat is Essentrics nou precoes?
Het is een fitness workout die je de lengte in je spieren, shape, kracht en souplesse geeft van een (klassieke) danser. Dat komt omdat we bij Essentrics – net als bij ballet – de spieren tegelijkertijd verlengen en versterken. De dynamische stretches (op leuke muziek) volgen functionele ketens in je lichaam, waardoor je snel resultaat krijgt: body toning, dynamische kracht, betere houding en meer energie. Meteen na de les voel je al verschil.

Hoe ben je bij deze workout gekomen?
Ik ben niet altijd zo sportief geweest. Sterker nog, toen ik net begon met werken deed ik nauwelijks iets aan sport. Ik had totaal geen energie en was ontzettend goed in het vinden van redenen om op te bank te blijven liggen: moe van werk, last van mijn knieën, koud buiten. En toen kreeg ik zoveel pijn in mijn schouders en in mijn knieën dat ik bijna niet meer kon sporten. Net nadat ik van de huisarts te horen had gekregen dat het niet echt duidelijk was waar mijn klachten vandaan kwamen en ‘sommige mensen nu eenmaal eerder oud worden (op je 27e!!)’ kwam ik heel toevallig in aanraking met Essentrics. Mijn moeder nam me mee naar Mexico voor een workout retreat van een Canadese vriendin, Miranda Esmonde-White, die Essentrics heeft ontwikkeld. Ik had geen idee wat Essentrics was, maar een weekje Mexico was voor mij al genoeg motivatie .

Want hoe beviel het?
Bij mijn eerste Essentrics-les kwam ik er meteen achter dat mijn lichaam niet zo sterk was als ik dacht. Ik stond te trillen in de side lunges, maar na afloop voelde ik me zoveel beter. Na die week was ik sterker, slanker en fitter dan ooit. Dit programma wilde ik thuis ook blijven doen. Ik ben eerst aan de slag gegaan met de workout DVDs en een jaar later heb ik de docentenopleiding gedaan bij de creators in Montreal.

Wat vind je zo fijn aan Essentrics?
Het is heel respectvol voor je lichaam en na een workout heb je altijd meer energie dan voordat je begon. Je gaat niet kapot, maar toch voel je echt dat je iets gedaan hebt en is het heel effectief. Mannen, vrouwen, alle leeftijden en fitnessniveaus hebben er baat bij. Mensen die komen voor body toning, NHL-hockeyers die blessurevrij willen blijven en 80-ers die niet willen gaan zitten nadat ze een nieuwe knie hebben gekregen, ze kunnen allemaal aan dezelfde les meedoen en een goede training krijgen. Essentrics is dan ook echt een anatomy-based workout, alles wat we doen in Essentrics heeft een doel voor het lichaam. Het inspireert me enorm om te zien dat het lichaam een groot zelf herstellend vermogen heeft, full body training is daar onderdeel van.

Hoe zorgt Essentrics ervoor dat je een betere loper wordt?
Ik ben zelf een stuk sneller en lichter gaan lopen door Essentrics. Het brengt de spieren/ketens weer in balans. Zeker bij hardlopen waarbij je veel herhalende bewegingen maakt moet je ervoor zorgen dat spieren niet overbelast of verzwakt raken. Essentrics geeft je lichaam dynamische kracht en meer souplesse waardoor je efficiënter kan bewegen, beter kan afzetten en meer geniet van het lopen zelf omdat je niet na een paar kilometer begint te piepen en te kraken. Wat mij verder opvalt is dat mijn spieren in topconditie zijn. Zonder veel moeite kan ik aan het einde van een lange duurloop nog versnellen. Ook na afloop van een run is het heel fijn om Essentrics te doen. Door naast been-stretches altijd een aantal grote full body-bewegingen te doen, houd je nek en schouders lekker los en bevorder je het herstel te stimuleren in je hele lichaam door het op gang brengen van je doorbloeding (afvalstoffen afvoeren en voedingsstoffen verspreiden).

Waar kun je lessen volgen?
Essentrics wordt op verschillende plekken in Nederland gegeven – op onze website vind je een overzicht van de lessen.

En wat mij betreft is dat dus een enorme aanrader! Nieuwsgierig naar een les van Daniëllle zelf? Je kunt ze zowel online als live volgen.

Dit is een overzicht van alle lessen die ze wekelijks geeft in Amsterdam:

Maandag – 10-11 uur ClubMarnix (Marnixplein 1)
Maandag – 19.45 – 20.45 uur De Gymzaal (Pieter van der Doesstraat 15c)
Dinsdag – 19-20 uur SquashCity (Ketelmakersstraat 6)
Dinsdag – 20.30-21.30 uur HealthClub Jordaan (1e Rozendwarsstraat 10)
Woensdag – 9.30 – 10.30 uur De Gymzaal
Woensdag – 18-19 uur ClubMarnix
Donderdag – 8.30-9.30 uur Shape All In (Van Hallstraat 617)
Donderdag – 20.30-21.30 HealthClubJordaan
Zaterdag 10-11 uur Vondelpark. Nog op 16/8 (dan ben ik er waarschijnlijk ook!), 23/8 en 30/8 – als het weer het toe laat

Maar je kunt dus ook thuis met Essentrics aan de slag via DVDs en online workouts.

Zelf ben ik helemaal fan van de Runners Workouts die Daniëllle voor Essentrics TV heeft opgenomen. Het is natuurlijk niet zo fijn als een les in het park met goede begeleiding, maar zelf een moment op de dag kiezen en even knallen is toch ook wel erg handig.

Danielle de Wildt - Essentrics

Advertenties

2 thoughts on “Perfecte crosstraining: Essentrics

  1. Pingback: Yin yoga | Words To Run By

  2. Pingback: OneThing en OneFit | Words To Run By

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s