In plaats van… taart en koekjes

Als je geen koffie met melk drinkt, niets uit pakjes eet, geen suiker meer van jezelf mag en vlees uit je dieet haalt, wat eet je dan in hemelsnaam nog? Goede vraag! Je denkt misschien aan rauwe bleekselderij en af en toe een wortel, maar geloof me, ik hou net iets te veel van mezelf om mij zoiets aan te doen. Hier mijn vervangers.

In plaats van… taart en koekjes

Chips kan ik redelijk weerstaan. Ik koop nooit een zak (met uizondering van nacho’s) en kan er goed vanaf blijven als er een bakje op tafel verschijnt bij de vrijmibo. De categorie zoet is vele malen verleidelijker voor mij. Geen winegums of dropjes, maar koekjes, brownies en goede taart. Killing me! Omdat er naar mijn idee altijd wel iets te vieren valt (zondag! lekker weer! vriendschap!) is het handig om een back up plan te hebben qua lekkers. Iets wat gezond is, maar wel wat wegheeft van koekjes of taart. Dit lekkers voegt nog altijd calorieën toe aan je eetpatroon, dus de hele dag goed opletten en ’s avonds ladingen ‘gezonde’ koekjes of taart weg schransen heeft geen zin. Maar als het dan zondag is, lekker weer en ik ben met vrienden, dan is zo’n stukje vegan cheesecake wel heel lekker.

#fitteNydia – Koekjes
Makkelijk, lekker en niets mis mee: three ingredient cookies. Fijngeprakte banaan met havermout en een extra ingredient waar je zin in hebt. Gojibessen, gehakte walnoten, wat notenpasta of hele pure chocola bijvoorbeeld (waar nauwelijks suiker aan is toegevoegd). Mengen, bakken, klaar.

#fitteNydia – Taart
Vegan cheesecake! Maat houden telt ook gewoon voor deze taart, maar in plaats van suiker en zuivel gaan hier geweekte cashewnoten en dadels in. Mega lekker en redelijk verantwoord als je je in kunt houden.

#fitteNydia – Brownies
Mijn zwakke plek! Vriend Thomas bakt de aller-aller-lekkerste brownies op aarde en toen hij ze laatst meenam als toetje kon ik niet anders dan een stukje nemen. Nou maakt dat ook weer niet zoveel uit als je verder heel gezond eet, maar een alternatief kan handig zijn. Was dat er op dat moment geweest, dan had ik misschien wel de gezonde keus gemaakt. Hier zo’n recept van het fijne vegan blog ‘Oh she glows‘.

#fitteNydia – Muffins
Men neme: havermout (geblend of fijn gemaakt met de staafmixer), een theelepel bakpoeder, geprakte banaan (hoe zwarter de bananen hoe zoeter en lekkerder), ei en verder lekkers waar je zin in hebt (cacao nibs, noten, pompoenpitten). Je schept dit alles door elkaar en vult er muffin vormpjes mee. Ongeveer een half uur je oven in en KLAAR. Afmaken met banana frosting (gewoon een banaan ‘staafmixeren’) en een lepel notenpasta.

Gezonde muffins. Het bestaat!

One thought on “In plaats van… taart en koekjes

  1. Pingback: 10x trots | Words To Run By

Geef een reactie

