Yin yoga

Na twee intensieve Vinyasa lessen bij Delight Yoga waagde ik mij dit keer aan een lesje Yin.

Yin is een hele rustige vorm van yoga waarin je poses voor een periode van zo’n vijf minuten aan moet houden. Alle oefeningen voer je uit op de grond en ze zijn dan ook vooral gericht op het onderste gedeelte van je lichaam. De lessen sluiten goed aan op actievere vormen van yoga zoals Vinyasa of sport in het algemeen (hardlopen!).

Maar liefst drie mensen zeiden los van elkaar tegen mij dat Yin echt niets voor mij was. Het is meer meditatief, terwijl ik wil knallen als ik ga sporten. Het klonk mij veel te zweverig en dus had ik deze vorm van yoga eigenlijk al afgeschreven. Totdat een vriendin zei dat het juist ‘heel yoga’ is om iets te doen waarvan je denkt dat het echt niets voor jou is. Denk je dat mediteren lastig gaat worden, dan heb je het misschien juist wel nodig. En dus ging ik.

Het was af en toe inderdaad wat zweverig, maar totaal niet op een vervelende manier. Ik ging niet helemaal stuk en het voelde niet als een work out, maar het was wel heel fijn en ontspannend. Tegelijkertijd is het een soort yoga waarbij je uithoudingsvermogen op de proef gesteld wordt en je leert er om iets vol te houden terwijl je eigenlijk niet meer wil. De poses zijn vrij oncomfortabel en ze dan toch vijf minuten vast moeten houden kan vervelend zijn.

Het deed mij heel erg denken aan het lopen van lange afstanden: je hebt pijn, kijkt op tegen die laatste twaalf kilometer, maar weet dat je door moet. Je voelt de pijn (of ongemak), maar laat het van je afglijden en zet door. Juist iets voor mij dus.

Los van dit mentale voordeel dat je eruit kunt halen, is het ook het leren aannemen van een goede houding en anderhalfuur strekken. Iets waar ik normaal een hekel aan heb en dus ook niet altijd even netjes doe. Een hele goede cross training naast het lopen dus. Vooral als je voor heftige afstanden als de (halve) marathon traint.

Na de les was ik wel een beetje van de wereld. Ik zette m’n telefoon aan en de appjes die binnenstroomden kwamen nauwelijks binnnen. Waar hadden al die mensen het over? Ik fietste naar huis, ging lekker koken en had een fijn moment voor mezelf zonder de chaos en drukte die ik normaal kan hebben.

Dus, yin yoga: ja, wat zweverig, maar wat mij betreft een hele goede afwisseling met het lopen. Al is het maar omdat het zo relaxend werkt.

Liever iets minder zweverigs, maar wel strekken en kracht opbouwen? Probeer dan een les Essentrics

Collega's Kim & Hanne voor onze les yoga

 

One thought on “Yin yoga

  1. Pingback: Challenge yourself | Words To Run By

Geef een reactie

