Zooltjes review

M’n fysio was er duidelijk in: of je gaat met zooltjes lopen of je rent alleen nog maar op antipronatieschoenen. Mijn linkervoet bleek zo naar binnen te klappen, dat ik last kreeg van een spierblessure op links en shin splints op rechts (vanwege het extra werk dat dat been moet verrichten om links recht te trekken). Nou had ik nog een paar antipronatieschoenen liggen, dus ik besloot daar maar voor te gaan. Bij toeval kreeg ik net na het fysioadvies de vraag van Noene of ik hun zooltjes niet eens wilde testen. Dat kwam goed uit, dus zei ik ja.

Dubbele ondersteuning
Ik kreeg direct een paar opgestuurd. Het idee van de zooltjes is dat ze ondersteuning bieden voor je gewrichten en spieren, doordat ze klappen opvangen. Ze zijn super dun (2 mm)en je knipt ze zelf op maat, waardoor ze in vrijwel elke schoen passen. Heel handig, maar dus eigenlijk niet wat mijn fysio bedoelde. Hij had het meer over op maat gemaakte zooltjes die speciaal voor mij gemaakt zijn. Ik deed deze zooltjes daarom in mijn antipronatieschoenen, omdat ik daar nou eenmaal op moest lopen van m’n fysio en geen risico wilde lopen op een terugkerende blessure. Dit bleek niet zo’n goede match. Het voelde zwaar en log. Waarschijnlijk omdat ondersteuning in combinatie met ondersteuning niet de bedoeling is.

In een neutrale schoen
Ik besloot ze daarom toch ook maar in mijn neutrale schoenen te testen (de schoenen waarop ik in eerste instantie mijn blessure kreeg). Wellicht zouden ze ondersteunend genoeg zijn. Dit beviel al een stuk beter. Ze vangen inderdaad klappen op, maar het probleem blijft in mijn geval dat die linkervoet naar binnenklapt. Daar kunnen deze zooltjes niet tegenop en dus geven ze mij alsnog te weinig ondersteuning. Lopen op mijn neutrale schoenen kan wel met deze zooltjes, maar bij wat langere afstanden of sneller lopen (als ik minder op m’n looptechniek gefocusd ben) gaat het toch pijn doen. Bang voor terugkerende shin splints, besloot ik de zooltjes dus ook uit dit paar te halen en de schoenen ergens heel ver achter in de kast te zetten (punt is: ze zijn veel mooier dan mijn logge antipronatieschoenen en dus heb ik de neiging om ze toch af en toe toch aan te doen, terwijl dat dus eigenlijk niet mag).

In m’n dagelijkse stappers
Betekent dat ook dat mijn zooltjes nu ergens liggen te verstoffen? Hell no! Hier hield de zoektocht naar een eindbestemming niet op. Geklukkig, want ik heb het ideale eindpunt alsnog gevonden. Heel simpel: in mijn normale Nikes. Toen ik erg last van m’n spierblessure had begin dit jaar, merkte ik dat ik vooral pijn kreeg bij schoenen die niet of nauwelijks ondersteuning boden. Helaas vallen mijn aller favoriete lievelings Nikes daar ook onder en dus moest ik ze verruilen voor zwarte, lompe combat boots die juist extreem ondersteunen. Van mijn spierblessure heb ik ondertussen een stuk minder last, maar op dat favoriete paar Nikes moet ik nog steeds niet te lang rondlopen, omdat de pijn dan terugkomt. Tot ik er de zooltjes in deed dus. Ik kan er nu een dag staand op werken en lopen – of een middagje voetballen – zonder ergens last van te hebben. Vanaf nu doe ik de zooltjes dus elke ochtend in het paar Nikes dat ik die dag draag.

Conclusie
Als normale ondersteunende zooltjes zijn ze super fijn. Als blessurebeschermer tegen mijn ingezakte linkervoet zijn ze niet opgewassen. Logisch ook, want ze zijn niet speciaal voor mij gemaakt en dus niet op mijn voeten afgestemd. Het zijn dus niet de zooltjes die mijn fysiotherapeur bedoelde, maar alsnog ben ik blij met hun uiteindelijke bestemming: mijn favoriete schoenen kan ik eindelijk zonder last aan. Hoezee!

Wel wordt het nu toch echt tijd voor op maakt gemaakte zooltjes. Iemand nog tips?

4 thoughts on “Zooltjes review

  1. Ik heb met dezelfde klachten (sinds juli ongeveer pijn in schenen, kuit en enkel door het corrigeren van naar binnen gezakte enkel) de fysio bezocht. Naast spierversterkende oefeningen inderdaad ook doorverwezen naar de podotherapeut voor corrigerende zooltjes, wat vanuit mijn verzekering gewoon vergoed werd. Ik draag ze niet in mijn hardloopschoenen (die zijn al antipronatie) maar in mijn dagelijkse schoenen. Ik weet nog niet 100% of het werkt maar de klachten zijn in combinatie met rust in ieder geval zo goed als weg. Hopen dat het zo blijft als ik weer mag gaan rennen!
    Ik hoop dat deze oplossing of op maat gemaakte zooltjes jou ook helpt bij de pijntjes zodat je hierna blessurevrij blijft. 🙂

  2. eerste keer dat ik reageer. ik heb jarenlang op een antipronatie nike structures gelopen met op maat gemaakte sportzooltjes (chinese platvoeten). FOUT! net als jij shin splints. tegenwoordig loop ik op neutrale hardloopschoenen (asics nimbus) met inlegzolen. En ze lopen hemels. een tip is Meijer Orthopedie aan de Constantijn Huygens. voor iets meer dan 100 euro heb je een paar en wordt vergoed door verzekering. (leuke columns trouwens in runnersworld)

  3. Hallo Nydia,

    Bedankt voor je test en wanneer je met een anti pronatie zool gaat lopen i.c.m. onze schokabsorberende zool van Noene moet je daar eerst aan wennen. EN ja dat loopt even zwaarder omdat je beter loopt ( anders ) en de schokken blijven beneden in de zool. Ook wennen.
    Onze zolen liggen heel vaak ONDER de zolen van de podoloog of orthopeed.
    Ze fungeren dan als een soort schokbreker, net als bij een auto waarbij de vering staat voor de gelhak of memoryfoam van de schoen, en de schokbrekers bij de wielen symboliseren dan onze zolen.
    Je loopt ( rijdt ) veel stabieler met onze zolen ( schokbrekers ) en de schokken en vibratie gaan naar vibro elastomeer waar de zolen van gemaakt zijn.

    Toch fijn te horen dat ze in je Nikes wel dat doen waar ze echt goed in zijn.
    Dit geldt ook voor alle andere schoenen maar dan moet je daar aan wennen en moet opbouwen.

    Bedankt voor het testen en veel loopplezier!

    John Kruithof
    Nederlandse Distributeur Noene

Geef een reactie

