Marathonmissers

Van die dingen die zomaar eens fout kunnen gaan op de dag van je marathon…

1. Je bent goed getraind, maar niet op de specifieke omstandigheden van de race
Houd je niet van vroeg opstaan, maar begint je marathon om 9 uur, dan is het verstandig om op langeaftanddagen ook zo vroeg op te staan. Ga je een heuvelachtig parcours lopen en loop je normaal door de polders? Pak bruggen, heuvels en andere ongein mee om te zorgen dat je lichaam er enigszins aan gewend is. Hetzelfde geldt uiteraard voor weersomstandigheden (zover je daar mee kunt oefenen).

2. Je houdt niet genoeg rust voor de wedstrijd
Het lijkt tegenstrijdig om heel erg niets te gaan doen de twee weken voor je marathon, maar je lichaam uit laten rusten voor het moment supreme is heel belangrijk. In een stad in het buitenland de marathon rennen is fantastisch, maar er eerst twee dagen alles al wandelend bekijken is dus niet slim. Ga ook geen verre stukken fietsen of zwemmen onder het motto crosstraining. Loop geen race op wedstrijdtempo de week ervoor en laat je hoge hakken tijdelijk in de kast staan. Geen gekkigheid.

3. Je maakt je te druk
Het schijnt dat vooral de nacht van vrijdag op zaterdag belangrijk is wat betreft nachtrust (als je – zoals meestal – op zondag moet lopen). Maak je dus niet te druk als je de avond voor je marathon niet direct in slaap valt. Om ervoor te zorgen dat dat toch redelijk snel gebeurt kan het helpen om alle voorbereidingen klaar te hebben. Zorg bijvoorbeeld dat je support crew volledig ingelicht is op zaterdag, je ontbijt klaar staat, je route richting start is uitgestippeld en je race outfit voor het grijpen ligt. Lees een fijn boek, zet een relaxend muziekje aan en mocht je last van zenuwen hebben, probeer er dan plezier aan te beleven. Een beetje spanning hoort bij de wedstrijd.

4. Je vertrekt te laat van huis
Misschien is dit iets wat alleen mij overkomt: maanden trainen voor een race en er vervolgens heen moeten rennen door een grove fout in de metro (namelijk niet uitstappen terwijl dat wel zou moeten). Niet fijn. Zowel qua mentale voorbereiding (waar je geen tijd voor hebt) als fysiek (je put jezelf uit door te stressen en sprintjes richting tasafgifte en start).

5. Je gaat net iets te veel los tijdens het koolhydraten stapelen
Koolhydraten stapelen is nog best een kunst. Genoeg binnenkrijgen op de juiste manier vereist wat kennis. Vette dingen als kaas of veel vlees zijn moeilijk te verteren. De volgende ochtend is je lichaam daar niet blij mee. Op vrijdag en zaterdag carbs loaden betekent dus niet compleet los gaan op pizza en ijs. Slimmer is het om dat tot na de race te bewaren en van te voren vooral lichtverteerbare dingen te eten waar je wel genoeg koolhydraten uithaalt. Sportdrank drinken en winegums eten dragen beide bij aan een voorraadje energie opbouwen. Slim dus om deze twee naast je maaltijden te eten en drinken.

6. Je test iets nieuws uit tijdens je race
Geen nieuwe petje om je haar bij elkaar te houden, geen net gekochte sport-bh van de marathon expo en vooral geen nieuwe waterbelt, omdat je daar pas een dag van te voren aan dacht. Dan maar zonder. Uit ervaring kan ik zeggen dat niets zo vervelend is als je eerste kilometers bezig zijn met een schuddende water belt in plaats van genieten van de start. Train tijdens je loopjes ook op eten en drinken. Nooit een gelletje nemen en tijdens je marathon opeens vijf glibberige units naar binnen werken kan zorgen voor maagklachten.

7. Je draagt de verkeerde outfit
Als het goed is draag je niets nieuws, maar dan nog kan het zo zijn dat je opeens veel te warm voor de dag gekleed bent of last krijgt van schuurplekken. Smeer voldoende vaseline op alle plekken die zouden kunnen gaan schuren en zorg voor laagjes die je uit kunt doen als je het niet aandurft om in een echt koele outfit te starten. Het is sowieso aan te raden om iets warms naar het startvak mee te nemen dat je achter kunt laten (van uitgeknipte vuilniszak tot een oude trui die je eigenlijk liever kwijt dan rijk bent).

8. Je hebt geen plan voor na de finish gemaakt
Blij en waarschijnlijk met enige pijn finish je, om vervolgens op het eindeloze pad der uitgang te belanden. Met aan de linker en rechterkant ijzeren hekken naast je, word je net zolang langs sportdrank, medailles, tassen en energybars geleid tot je echt echt geen stap meer verder wilt zetten. Het duurt dus een behoorlijke tijd voor je hieruit bent en je eindelijk je support crew kunt bedanken. Vooral als je geen telefoon bij je hebt is het dus slim om een duidelijke plek af te spreken waar je ze weer treft. En eigenlijk ook als je wel een telefoon meeneemt, want na 3/4 uur gps en muziek zou die zomaar uit kunnen vallen.

Finishfoto van m'n eerste marathon in Runner's World. Classic

 

 

Advertenties

One thought on “Marathonmissers

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s