Amsterdam RENT

Alweer bijna een jaar geleden vroeg Maaike Marechal of haar fotograaf Rob Nelisse mij mocht fotograferen voor een boekje genaamd Amsterdam RENT. Na een middagje doelloos heen en weer rennen in Frankendael (wat overigens gezellig, hilarisch en awkward was tegelijkertijd) was ik het project een paar maanden verder alweer bijna vergeten. Tot ik een mail ontving: het boek was af, lag in de winkel en vrijdag 10 oktober zou er een boekpresentatie zijn. Uiteraard ben ik direct een exemplaar gaan halen. Leuk! Voor de boekpresentatie stelde ik Maaike wat vragen over haar en haar toffe project.

Kun je kort iets over jezelf vertellen?
Ik ben zelfstandig ondernemer sinds eind 2011. Via mijn bedrijfje werk ik aan stedenbouwkundige opdrachten en hardloopboeken. Amsterdam RENT is het tweede boek dat ik voltooi en ik heb vanaf nu de ambitie er elk jaar, anderhalfjaar eentje te maken. Verder geef ik twee keer in de week hardlooplessen via een hardloopwinkel in Den Bosch en loop ik daarnaast zelf nog hard. Als ondersteuning van andere sporten loop ik al sinds de middelbare school hard. Maar hardlopen, als eerste en nu zelfs enige sport, ben ik gaan doen na een burn-out in 2002. Wandelen om te ontspannen werd hardlopen. Daarnaast zag ik dat ik snel vooruit ging en dat motiveerde. Inmiddels heb ik heel wat halve marathons gelopen. Ik heb ook een keer getraind voor de Marathon van Amsterdam, maar had helaas griep in die week en ik liep ooit de Sierre-Zinal: een bergloop in Zwitserland van 32 km.

Wat is Amsterdam RENT?
Amsterdam RENT is in de eerste plaats een boek met hardlooproutes. Het bevat maar liefst 25 looproutes in Amsterdam en omgeving, diverse trainingstips en de leukste hardloopverhalen, prachtig in beeld gebracht met foto’s en duidelijke kaarten. Naast de routes, laat het boekje ook zien wie er in Amsterdam loopt. 17 verschillende atletiekverenigingen, loopgroepen en running crews zijn voor het boek op de verschillende routes gefotografeerd. En daarnaast nog zo’n 20 individuele lopers. Onder wie jij!

Hoe ben je op dit idee gekomen?
Ik loop al een tijdje hard. En als stedenbouwkundige interesseer ik me voor de omgeving. Al een tijd viel het me op dat er geen leuk hardloopboek bestond. Wel zijn er veel boeken die gaan over de technische zaken van hardlopen: boeken en websites met trainingsschema’s, voedingsadviezen en tips om blessures te voorkomen. Wel allemaal belangrijk, maar ik miste de lol die je kunt hebben van je omgeving tijdens het lopen. Hardlopen in een mooie omgeving draagt immers bij aan een ontspannen gevoel. Dus wilde ik een boek gaan maken met routes en met foto’s om te laten zien dat de omgeving zoveel moois te bieden heeft. Den Bosch RENT (uitgekomen in mei 2013) is overigens de voorloper van Amsterdam RENT. In Den Bosch RENT heb ik samen met Sandra (een vriendin, ook stedenbouwkundige en hardloopster), het format bedacht.

Over welke route ben je zelf het meest enthousiast?
De meeste verrassende route vond ik route 15 Gein. Deze route, en dan vooral het deel langs het riviertje Gein, is prachtig. Ik kwam daar helemaal tot rust! Een goede tweede vind ik de route door de Tuinen van West. Een nog onontdekt gebied met erg veel mooie plekken.

En welke hardloopgroep was het meest bijzonder?
Er zijn verschillende groepen die bijzonder zijn om verschillende redenen. Maar als ik er dan een moet uitkiezen kies ik toch de Running Junkies. Ik heb ze niet voor niets geportretteerd in mijn boek. Ik heb een keer meegelopen en voelde me al heel snel onderdeel van de groep. Het hele sociale gebeuren eromheen vond ik geweldig: verzamelen in een broodjeszaak in de Pijp en na afloop samen daar pasta eten. In Den Bosch bestaat sinds kort ook de Running Junkies, ook hier is het een erg leuke en open groep.

Waar kunnen we je boek scoren?
Op dit moment ligt het boek al in ruim 25 winkels in Amsterdam. Voor een overzicht kun je het best de Facebookpagina van Amsterdam RENT erbij pakken, of hier even kijken bij ‘verkooppunten’.

Amsterdam RENT - shot by Rob Nelisse

Geef een reactie

