RW Column Gezanik en Gezeur

De nieuwe Runner’s World ligt in de winkel. GO GET IT! Maar voordat je richting winkel rent, lees eerst even mijn column van vorige maand over al dat gezeik dat je als loper altijd maar aan moet horen:

Gezanik & gezeur

“Hardlopen is gewoon dat doen wat iedere primaat kan, maar dan sneller.” Een voorbeeld uit de collectie ‘hardloopgezeik dat ik ooit aan moest horen’. Het enige wat aan dit soort opmerkingen vooraf gaat is de dialoog: “Doe jij aan sport?” “Ja, ik loop hard.” Ik ben dus nog niet eens begonnen met verkondiging van het woord en toch kan ik er de klok op gelijk zetten dat ik te horen krijg waarom mijn gesprekspartner niet loopt of waarom het in het algemeen STOM is.

Het kost tijd die er niet is, men is te lui, heeft slechte knieën (iedereen heeft altijd slechte knieën), of er is een gebrek aan zelfdiscipline. Vandaag moest ik na de klassieker “het is ontiegelijk saai” een opmerking incasseren over onbedaarlijke jeuk na een minuut of tien lopen. Ik probeerde terug te grijpen op de meditatie- en ademhalingstechniek die ik meekreeg tijdens yogales in blessuretijd. Hou al het commentaar gewoon eens voor je, hardloophater! Zelf krijg ik jeuk van VVD’ers, wol en soyamelk, maar als je mij vertelt dat je politiek geëngageerd bent, breien je ding is of dat je er een veganistische lifestyle op nahoudt, dan ben ik de beroerdste niet en hoor ik het hobbyverhaal geduldig aan. Zeuren over jeuk kan altijd nog. Als we elkaar wat beter kennen bijvoorbeeld.

Geloof mij; ik ben een lui persoon met weinig tijd. Mijn zelfdiscipline vind je maar al te vaak in de prullenbak, onder een leeg pak bastognekoeken. Dat ik uit alle sporten voor lopen koos was voornamelijk uit budgettaire redenen. Op een of andere manier ben ik er ooit ingeluisd en ging ik het leuk vinden. Niet te geloven voor de haters, maar ja: ik. vind. lopen. leuk. Klaar. Dat is het. Ik kan om die reden niet alleen een uur hardlopen zonder het saai te vinden, ik kan een uur praten over hardlopen zonder het saai te vinden. Wat zeg ik, ik kan een uur praten over sportgelgebruik tijdens het lopen zonder het saai te vinden.

Met zo’n grote passie voor de sport, moet mijn gesprekspartner dus wel een heel goede reden hebben om gezanik en gezeur over mij uit te storten, wil hij daarna nog een leuke tijd met mij hebben. Kijk, die primatendude wilde mij natuurlijk gewoon versieren. Domme keus. Gaat met zo’n opmerking niet lukken bij dit marathonmeisje. Zijn selfie na een 12k run daarentegen… Ach, ik ben ook maar een ordinaire primaat.

>> Meer oude columns lezen? Je vindt ze in de categorie ‘Runner’s World

De nieuwe Runner's World ligt NU in de winkel

Geef een reactie

