Gekkigheid

Ik heb iets raars. Iets wat ik al een keer of tien gegoogled heb en waar ik maar geen soortgelijk verhaal over kan vinden. Als je iets misschien-wel-raars googlet en niemand anders schijnt er last van te hebben, dan is het Raar. Kan niet anders. En aangezien jullie van mij gewend zijn dat ik op dit blog meer met jullie deel dan misschien goed voor mij is, ga ik dat nu ook maar weer doen. Komt ‘ie:

Nadat ik gerend heb krijg ik bijna altijd een vreemde zweetaanval. Maar echt een om serieus te nemen. Tot straaltjes aan toe en vaak zelfs een t-shirt met natte vlekken op m’n rug. Ja jongens, bah-ieuwhl-gatver IK WEET HET, maar ik wil jullie een idee geven van de ernst van de situatie. Het is namelijk heel irritant. Stel ik ga lopen en moet vrij snel daarna naar een afspraak, dan is het vervelend, maar zelfs als ik thuis ben is het niet te doen, gezien ik me maar om blijf kleden en vaak de neiging heb om nog een keer te douchen. Daarbij gaat de sweat attack gepaard met rare warm-koud-wisselingen, dus weet ik nooit wat ik nou het best aan kan doen en is het sowieso gewoon kut.

Tijdens het rennen zweet ik trouwens ook, maar dat is te verwaarlozen, en al lijk ik het soms een stuk warmer te hebben dan de rest van de bevolking (mensen die fietsen met sjalen en winterjassen terwijl ik lekker ga in alleen een shirtje); ik heb nooit last van overmatig zweten. Eenmaal onder de douche vandaan na het lopen breekt het zweet me echter keihard uit. Help!

Wanneer het precies begonnen is weet ik niet meer, maar het speelt al even en dus heb ik al het een en ander geprobeerd.

Na het rennen loop ik eigenlijk altijd nog even uit, soms drink ik nog een koffietje op het stoepje voor de Coffeecompany bij m’n huis en eenmaal thuis drink ik wat water en eet ik vaak wat eiwitten om daarna pas onder de douche te stappen. Hiermee denk ik de tip ‘koel eerst af voor je gaat douchen’ gecovered te hebben.

Dan is er nog DE oplossing volgens de gehele Reddit-community: neem een koude douche. Nou douche ik elke dag af met minstens een minuut echt kouder-dan-koud water, dus dit deed ik altijd al. Totdat mijn vriend mij erop wees dat dat er juist voor zou kunnen zorgen dat mijn lichaam zichzelf op gaat warmen…. De verwarring! Vandaag probeerde ik daarom een after run douche op normale temperatuur, maar ja, je raadt het al: het maakte geen verschil.

Dan zou het nog te maken kunnen hebben met hydratatie (wild guess, maar je moet iets als je last hebt van gekkigheid). Voor het rennen drink ik vaak een liter water, tijdens het lopen drink ik ook en als ik terugkom ook. Maar misschien is het alsnog niet genoeg?

Of komt het omdat ik te hard ga in de laatste kilometers en dus te veel vraag van mezelf?

Ik snap er in ieder geval niets van en met deze post hoop ik stiekem op DE oplossing. Of misschien is er iemand die op hetzelfde onderwerp googlet en nu eindelijk wel een hit heeft. You’re not alone!! Hang in there!

Ik vandaag VOOR m’n sweat attack, maar NA het rennen van een halve marathon. BENG!

2 thoughts on “Gekkigheid

  1. Dat klinkt heel lastig. Ik heb het alleen als ik heel snel na afloop kort douche. Maar jij bent al afgekoeld, dus dat is het niet. Hoe lang douche je? Misschien kun je proberen het wat te verlengen.
    En je drinkt veel meer dan ik. Als je het daarin zou zoeken, heb je misschien teveel vocht in je lijf, dat er weer uit moet?
    Het blijft een wild guess natuurlijk. Kamertemperatuur na het douchen moet ook niet te hoog zijn denk ik.
    Dat wat je vriend zei is ook best logisch. Door koud af te douchen gaan je poriën dicht en houd je de warmte beter vast. Andersom zou dat je juist moeten afkoelen.
    Ik hoop dat je de oplossing vind!

Geef een reactie

