Kippensoep

Na een drukke week met een iets te goed feestje, weinig slaap, wat stress hier en daar en wat frietjes te veel kon ik het eigenlijk wel verwachten: keelpijn. Het begint daar altijd mee en als ik het voel opkomen weet ik dat ik in no time ziek ben. Slechte timing, gezien precies op dit moment de Nike Women’s 10k Race van start gaat waar ik echt heel graag bij had willen zijn…

In plaats van rennen eet ik nu kippensoep. Comfort food pur sang en naar wat blijkt is het niet enkel een fabeltje dat het goed werkt als je je niet lekker voelt. Wat precies het wonderingrediënt is is niet duidelijk, maar het schijnt toch te helpen. Wellicht is het een combi van voedingsstoffen van de groenten die erin zitten en het eiwit dat de kip toevoegt.

Ik zorg er in ieder geval voor dat er genoeg van mijn favoriete wondermiddeltjes inzitten zoals kurkuma, verse peterselie, knoflook en gember. Hopen dat het werkt!

Hoe ik ‘m vandaag maakte:
– Bouillonblokjes (ik ging voor de biologische variant)
– Ui en knoflook
– Een stuk gerookte kip (makkelijk, want kun je eten zonder te bakken)
– Een zak Chinese wokgroenten en sperziebonen (uit de diepvries: easypeasy)
– Kurkuma (ontstekingsremmend), zwarte peper (versterkt de werking van kurkuma), chilipoeder
– Verse gember, in stukken gesneden
– Wat sojasaus (ik ben fan van de Kikkoman-variant)

Voor erover heen:
– Gekookt ei
– Stukjes cashewnoot (eiwit en vet)
– Verse peterselie (bomvol vitamine C)
– Gebakken uitjes (van die krokante uit een potje, dus niet zelf gebakken)

Hoe dan?

– Kook anderhalf liter water en voeg drie buillonblokjes toe
– Gooi de stukken gember erbij en laat dit zacht pruttelen
– Doe er een lading zwarte peper, kurkuma en wat spicy chilipoeder bij

– Kook twee eieren tot ze hard zijn

– Snij ondertussen 3 uien en 4 tenen knoflook in stukjes en bak dit
– Gooi er de Chinese wokgroenten bij en wat sperziebonen en bak voor een paar minuten
– Snij de gerookte kip in stukjes en gooi dat er ook doorheen

– Zeef de bouillon om de grote stukken gember uit de soep te halen (wat kleinere stukken deed ik er alsnog doorheen)
– Giet het over de gebakken groenten heen, doe er nog een scheutje sojasaus bij en laat nog even pruttelen

– Maak af met de verse peterselie, cashewnoten, stukjes ei en gebakken uitjes

One thought on “Kippensoep

  1. Pingback: Challenge yourself | Words To Run By

Geef een reactie

