Sokken

Toch een van de minder sexy onderwerpen om een blogpost over te schrijven, maar daarom niet minder belangrijk: hardloopsokken! Jaja, want als je dan net dat perfecte paar schoenen hebt gevonden word je onderweg naar de kassa opeens overweldigd door de sokkenwand. Nee hè. Moet je daar opeens ook wat mee. Maar wat eigenlijk?

Er zijn natuurlijk lopers die gewoon lopen op verwassen voetbalsokken, maar sinds ik de magie van hardloopsokken ontdekte wil ik niets anders meer. Ik zou er het liefst de hele dag op lopen, ware het niet dat die kleine stukjes high tech stof best prijzig zijn en ik er een handje van heb om sokken kwijt te raken.

Maar wat is er precies zo fijn aan en waarom zou je speciale sokken dragen tijdens het lopen?

Goede hardloopsokken zijn een mix van de perfecte aansluiting rondom je voet en een speciale stof die warmte en vocht afvoert. Hierdoor gaan ze niet schuiven als het na wat kilometers wat warm onder je voeten wordt. Op kortere stukken heb je hier misschien niet direct last van, maar op de langere afstand en vooral op dagen dat het of heel heet is of juist heel hard regent, is het fijn om sokken te hebben die ondanks alles op hun plek blijven.

Margé werkt bij FALKE Winkel en van haar mocht ik een paar sokken uitkiezen om te testen. Ik vroeg haar waar ik het best op kon letten als ik dat deed. En kreeg de volgende tips:

Ten eerste kun je kiezen uit lange of korte sokken. Net wat je mooier vindt of lekkerder vindt zitten.

Vind je het fijn om wat meer voeling met je schoen te hebben? Dan kies je voor een dunne hardloopsok. Juist op zoek naar demping? Kies dan voor een wat dikkere sok. Dit laatste is vooral aan te raden voor beginnende hardlopers, maar zelf ben ik ook fan gezien mijn voeten wat naar binnen staan en ik met mijn rare looptechniek wel wat extra ondersteuning kan gebruiken.

Als je last hebt van een blessure kun je proberen de klachten te verminderen door speciale sokken te dragen. Wat meer stabiliteit (voor je enkels) krijg je van de RU Stabilizing en voor mensen met achillesklachten heeft FALKE sinds kort de RU Achilles. Ik had geen idee dat er sokken bestaan voor specifieke klachten en heb ze zelf gelukkig niet nodig, maar mocht je snel last van je enkels krijgen, dan zou een goed paar sokken dus extra ondersteuning kunnen bieden.

En dan nog de laatste tip: mocht je nou net tussen twee maten in vallen, ga dan voor de kleinere variant. De sokken zijn namelijk zo gemaakt dat ze precies om je voet vallen en dus niet gaan schuiven. Koop je een maatje groter, dan is die kans er alsnog en krijg je sneller blaren.

Omdat ik voor de sokken met extra demping koos is het net alsof ik op kussentjes loop. Verder maken ze inderdaad waar wat Margé mij beloofde. Ze sluiten perfect aan (ik ging voor maat 37-38 terwijl ik tussen 38-39 zit) en zelfs na een dikke drie uur intensief sporten bleven ze op hun plek en kreeg ik geen last van blaren.

Toen ze een dag later in de was zaten en ik toch de deur uit moest voor een duurloop in de regen kreeg ik gelijk spijt van mijn sokkenkeus. De stof van dit oudere paar was veel dunner en ookal zijn het wel echte hardloopsokken (met een links en een rechts en opzichtige naden die je laten denken dat er echt over is nagedacht), ze gingen schuiven doordat ze nat werden en ik kreeg een blaar.

Benieuwd of de sokken van FALKE ook iets voor jou zijn? Ik mag namens FALKE drie paar sokken weggeven. Tweet, comment, FB, mail, Instagram mij voor 16 juni 2015 waarom jij ze graag zou willen winnen en wie weet stuurt FALKE binnenkort een paar naar je op.

>> Meer info over de hardloopsokken van FALKE vind je op de pagina van FALKE Winkel.

Falke sokken

15 thoughts on “Sokken

  1. Hee Nydia! Ik heb nogal eens last van blaren aan de binnenkant van mijn voeten, inderdaad vooral bij warm weer of bij regen. Ben benieuwd of Falke sokken dat kunnen voorkomen. Ik zou het graag testen.

  2. Ik dacht even dat de sokken op de Falke website geshowd werden door iemand met een mega vette zilveren legging. Zware teleurstelling toen ik beter keek. Maar ik zou ze super graag testen want ik loop nu op Primark sportsokken (ja echt, pure armoe) en dat kan niet goed zijn voor mijn sneue overpronerende voeten. .

  3. Omdat mijn sportensokken altijd in de wasmand schijnen te liggen ipv in mijn schone sokkenla, kan ik nog wel een paar sportsokken gebruiken om aan mijn collectie toe te voegen!

  4. Al die 6 jaren dat ik hardloop, loop ik op sokken van Falke’s concurrent Craft. Maar je schrijft zo enthousiast over Falke sokken dat ik er nieuwsgierig naar ben en ze graag wil proberen!

  5. Ik zweer bij mijn speciale hardloopsokken, ze zijn het antwoord gebleken op de blaren die jaren mijn hardloopplezier hebben verpest. Ik zou best eens een ander merk willen uitproberen, om te zien of dat nu een wezenlijk verschil gaat maken. Daarbij ga ik deze zomer op vakantie naar Peru om daar een vijfdaagse trek door de bergen te gaan maken. De bergschoenen zijn inmiddels aangeschaft, maar een extra paar sokken om deze tocht zonder blaren door te komen kan ik nog wel gebruiken!

Geef een reactie

