Challenge yourself

Dit veel te lange artikel schreef ik vorig jaar en kwam ik opeens weer tegen. Het gaat over het aanpakken van dingen waar je normaal van zou zeggen dat het echt helemaal niets voor jou is. Geïnspireerd door de Miracle Morning van de Groene Meisjes, ben ik net begonnen met vroeger opstaan zodat ik wat meer tijd voor mezelf heb. Een tijdje terug zou dit echt een ‘Nee! Dat is niets voor mij!-ding zijn, want ik ben behoorlijk gehecht aan mijn slaap. Door dit terug te lezen had ik weer wat extra motivatie, vandaar dat ik dacht: ik knal ‘m m’n blog op. Ik ben benieuwd of iemand de uitdaging aangaat.

Challenge yourself

Als fanatieke hardloper die ook van voetbal, schaatsen en dansen houdt was het een licht drama toen ik geblesseerd raakte. Zo geblesseerd zelfs dat lopen – laat staan hardlopen – even wat lastiger ging. Het werd tijd voor een vervangende sport. De yogalessen die iedereen aanraadde leken mij veel te zweverig en niet zwaar genoeg. Niets voor mij! Toen ik dit aan een yogi in hart en nieren vertelde kreeg ik direct een typisch yoga-antwoord: juist datgene wat je afstoot zou nog wel eens heel goed voor je kunnen zijn. Een wijsheid die maar door mijn hoofd bleef spoken.

Je bepaalt zelf
Ik sprak erover met Merlijn Ballieux. Oprichter van de Verander Brigade, waarvanuit hij organisaties begeleidt in het maken van rigoreuze en onconventionele veranderingen die tot verbetering leiden. Binnen de bedrijven waar hij mee aan de slag gaat hoort hij vaak goede ideeën waar direct de uitspraak ‘dat is bij ons alleen niet mogelijk’ op volgt. Eigenlijk de zakelijke versie van ‘dat is niet voor mij’. Er worden allerlei drogredeneringen aangehaald om niet te hoeven veranderen.

Om uit te leggen waarom dit niet oké is haalt Merlijn er het principe van transactionele analyse bij: “In een notendop houdt dat in dat je vanuit drie posities kunt communiceren worden met een ander. Vanuit de ouder, het kind en de volwassene. Van volwassene tot volwassene is het niveau waarop je verder kunt komen, maar door dingen te zeggen als ‘dat wil ik niet, dat kan ik niet en dat is niets voor mij’, terwijl je aanvoelt dat dat niet helemaal waar is, plaats je jezelf in een kindpositie. Je denkt dan dat anderen voor jou bepalen en daardoor is er geen autonomie over het eigen gedrag. Met die gedachte maak je geen stappen vooruit.”

En geen stappen vooruit maken, draagt niet bij aan het verhogen van je geluksgevoel. Dat gebeurt namelijk niet vanzelf. Geluksprofessor Ruut Veldhoven doet al jaren onderzoek naar het ontstaan van geluk en over de hele wereld wordt hij gezien als een van de autoriteiten op dit gebied. Hij beaamt dat uitdagingen een bijdrage leveren aan hoe goed je je voelt: “Geluk is een bijverschijnsel van bezigheid en dat heeft een biologische achtergrond. Voor overleving is het goed je vermogens te gebruiken en te ontwikkelen, ook als dat op het moment niet echt nodig is. Daarom heeft de natuur daar een prettig gevoel aan verbonden, ook achteraf. De kunst is om uitdagingen te zoeken die je net aankan en die dus enige inspanning en ontwikkeling met zich meebrengen.”

Je kwaliteiten en allergieën
Een manier om zo’n uitdaging te vinden is door te kijken naar dat wat je eigenlijk tegenstaat. Ookwel dat waar je allergisch voor bent. Je kunt het mooi uittekenen in een zogenaamd kernkwadrant. Dat is een model met vier vlakken: je kwaliteit, je valkuil, je allergie en je uitdaging. Psycholoog en zelfverklaard veranderfanaat Annerieke Ruijter coacht bedrijven en individuen bij verandering. Ik ontmoet haar en binnen tien minuten schetst ze een kernkwadrant dat bij mij de spijker op z’n kop slaat.

Mijn kwaliteit is volgens haar dat ik hard werk, de valkuil die daarbij hoort is dat ik daar te ver in doorga (waardoor ik bijvoorbeeld een blessure oploop), mijn allergie zit in mensen die maar niets aanpakken en mijn uitdaging is balans in dit alles te vinden. Euhm. Wow. Dat klopt best wel ja.

“Die allergie is vaak juist iets wat je kunt ontwikkelen. Daar schuilt je uitdaging.” aldus Annerieke. Toch gaan we dit vaak uit de weg, omdat we kunnen falen en dat vinden we van te voren maar een eng idee. “Wat nou als het niet lukt? Als je buiten je comfort zone gaat en het vervolgens niets oplevert? Als we daarover nadenken vinden we dat een afschuwelijk idee, terwijl het in de praktijk ontzettend meevalt. Het werkwoord proberen zou eigenlijk niet moeten bestaan. Je doet iets niet of je doet het wel. In het laatste geval zie je wel hoe het afloopt en de uitkomst valt vaak reuze mee.”

Where the magic happens
Door je uitdaging aan te gaan ga je buiten je comfort zone. “Veel mensen denken dan direct dat daar paniek is. Maar voor je de ring ‘paniek’ bereikt is er eerst nog een stretchzone legt Annerieke uit. “Dat is de plek waar de leuke dingen gebeuren. Je leert er, wordt verrast en ontdekt. Hoe meer je je in die stretchzone begeeft, hoe verder je ‘m uitbreidt en hoe kleiner je paniekzone uiteindelijk wordt. Dat alleen al is een reden om dingen te doen die je in eerste instantie misschien tegenstaan.”

Los van het falen zijn we ook vaak bang te ver door te schieten in datgene wat ons zo tegenstaat. “Wanneer ik iemand met weinig zelfvertrouwen vertel dat ze zichzelf meer moet laten zien, krijg ik negen of eigenlijk zelfs tien van de tien keer de reactie dat ze bang is arrogant over te komen. Of iemand die wat vriendelijker zou mogen zijn en dan gelijk denkt af te worden gedaan als watje.”

Daarom hoef je niet direct het totaal tegenovergestelde te doen van wat je fijn vindt en is het belangrijk bij jezelf te blijven. Je kiest een fijn punt uit op de schaal tussen je allergie en kwaliteit.  Dat gaat ook op voor mijn yogaverhaal. Ik besloot na al deze info toch maar eens wat lessen te volgen en het bleek wel degelijk bij mij te passen. Ik ga er wel voor naar een moderne studio in synthetische running tights en sla het zingen voor en na de Astanga les over, maar door er op die manier mijn eigen draai aan te geven blijken de lessen best goed bij mij te passen. De yoga is intensiever dan verwacht, het is prima te combineren met de rest van mijn drukke agenda en ik vind er precies de rust en ontspanning die ik blijkbaar zo goed kan gebruiken.

Aan de slag
Toch kan het behoorlijk wat moeite kosten om jezelf die schop onder je kont te verkopen en eerlijk te zijn tegenover jezelf op welke vlakken je beter je best zou moeten doen. Eenmaal besloten om een uitdaging aan te gaan, ben je er nog lang niet. “Veranderen kan moeilijk zijn, omdat het soms moeilijk voor te stellen is waarom iets goed voor je is. Eenmaal hangend op de bank kun je er niet bij dat een flinke zweetsessie je goed zou doen, terwijl je donders goed weet dat je achteraf trots op jezelf bent en je je juist lekkerder voelt. Om te veranderen heb je dus wilskracht en doorzettingsvermogen nodig en is het belangrijk dat je iets aanpakt dat dicht bij jezelf ligt of wat je graag als iets van jezelf zou willen zien.” aldus Annerieke.

Merlijn voegt daaraan toe: “We worden gedreven door het belang van iets. Laat een dokter mij vertellen dat ik direct moet beginnen met hardlopen, omdat ik er anders over een maand niet meer ben en ik doe het direct, terwijl ik al jaren wat zou willen afvallen en toch nog niet begonnen ben met hardlopen. Hoe tastbaarder het resultaat, hoe sneller je geneigd bent om iets aan te pakken.”

We doen eigenlijk alleen dingen die ons iets opleveren of ervoor zorgen dat we iets vervelends vermijden. Pas als je echt gelooft dat sporten je beter laat voelen pak je het op. Volgens Annerieke is het daarom belangrijk om nieuwe gewoontes een tijdje vol te houden. Zo kun je meerdere keren op rij meemaken dat het je echt goed doet.

Het 40 dagen plan
“Wil je een slechte gewoonte veranderen, dan zou je daar 40 dagen lang elke dag mee bezig moeten zijn. Pas daarna gaat de nieuwe situatie echt bij je horen.” Je ziet jezelf dan bijvoorbeeld als een niet-roker of vroege vogel. Zelf maakte Annerieke gebruik van deze methode om zichzelf af te leren zich druk te maken over verkeerssituaties. “Voor m’n werk leg ik zo’n 50.000 kilometer per jaar af in de auto. Het heeft geen zin om je dan bij elke file of bumperklever te irriteren. 40 dagen lang probeerde ik rust te vinden tijdens het rijden en op dagen dat ik niet in de auto zat liet ik het even door m’n gedachten gaan door te visualiseren. Tegenwoordig kom ik nooit meer met een hartslag van 120 op een locatie aan. Je krijgt mij niet zo snel meer gek.”

Moraal van het verhaal? Daag jezelf uit door iets te doen waar je altijd van roept dat het echt niets voor jou is. Wie weet haal je er meer uit dan je denkt…

Echt niets voor jou? Of misschien toch wel?
– krachttraining, yoga, zwemmen of andere vormen van cross training
vroeg opstaan
– mediteren
– minder suiker eten
een marathon lopen
ontbijten
– minder drinken
– afkicken van je serieverslaving
– de fiets naar werk pakken
– genoeg slaap pakken
– minder tijd op social media doorbrengen
gezond koken voor jezelf
– stoppen met roken
– minder vlees eten

Hoe pak je het aan? Psycholoog Annerieke komt daarvoor met het volgende stappenplan:
1. Denk goed bij jezelf na waarom iets niets voor jou zou zijn. Daar alleen al behaal je namelijk grote winst mee. Past het echt niet bij je: niet doen. Is het iets waar je bang voor bent, maar stiekem wel wilt: stap 2!
2. Toch met je allergie aan de slag? Doe het op een manier die bij jou past. (Dus ga niet chanten als je yoga zweverig vindt)
3. Maak kleine stappen. Direct de marathon lopen is niet nodig en alleen nog maar aan de bleekselderij hoeft nou ook weer niet. 20 minuten afwisselend wandelen en rennen is al heel goed, net zoals een wortel snacken in plaats van een koekje
4. Al zijn ze klein, erken deze stappen wel. Schouderklopjes? Yes please!
5. Probeer het 40 dagen vast te houden. Je hoeft datgene waar je aan werkt niet elke dag daadwerkelijk te doen, maar je moet er wel mee bezig zijn. Visualiseren werkt daar enorm bij.

Bring it!

One thought on “Challenge yourself

  1. Haha, kreeg 40 jaar geleden 😓 al een cursus TA op mijn werk. Goed stuk Nydia, dank voor deze aanmoediging, kan ook/juist na je pensioen wel eens nodig zijn😉.

Geef een reactie

