Oordopjes

Tijdens een etentje met mijn geliefde loopbuddies gaat het 40% van de tijd over hardlopen (als het niet meer is). Wanneer we langzaamaan sleutels en tas bij elkaar beginnen te zoeken om op de fiets terug naar huis te stappen trek ik mijn nieuwe oordopjes te voorschijn. “Oeh, ik moet nog nieuwe oordopjes voor tijdens het lopen, heb je een tip?” vraagt Rianne. Ik heb dit specifieke paar opgestuurd gekregen, maar ben er oprecht heel blij mee dus leg uit dat het misschien nep klinkt, maar dat ik dit echt de fijnste oordopjes tot nu toe vind. Cris is het er niet mee eens: “Nee! Deze moet je hebben!” zegt hij terwijl hij een ander paar voor Riannes ogen laat bungelen. Dat kan ik alleen maar beamen. “Cris. Dat zijn dezelfde dude”. “Oh.”

Rianne is zeker niet de eerste die met de grote oordoppen-vraag bij mij kwam en zelf was ik er ook nog niet helemaal uit. Het juiste paar oordopjes voor onderweg moet namelijk aan nogal wat eisen voldoen:

De checklist
– redelijk geluid produceren
– niet uitvallen
– een optie hebben om naar het volgende nummer te zappen
– het liefst ook een systeempje hebben dat ervoor zorgt dat je ze om kunt hangen achter je nek als je even niet wilt luisteren
– ze moeten geen pijn gaan doen (ook niet na twee uur)

Ik kreeg een mailtje van yurbuds met de vraag of ik een paar wilde testen en gezien ik in mijn zoektocht nog steeds niet 100% geslaagd ben wilde ik het erop wagen.

Ter vergelijking: voor yurbuds liep ik met de mooie dopjes van Urbanears, die alsvolgt scoren de checklist
– geluid: check
– uitvallen: af en toe, ik heb er een gewoonte van gemaakt om ze regelmatig aan te duwen
– volgend nummer: check, maar het is een aantal keer gebeurd dat ik per ongeluk iemand belde dus eigenlijk durf ik het niet
– systeempje: check, maar misschien wel net iets te stevig
– pijn: nope

Het paarse paar Focus 400 yurbuds dat ik opgestuurd kreeg ziet er nogal impressive uit. Dit zijn geen ordinaire doppen, maar het echte sportwerk.

Ze komen in een paars zakje en er zitten opzetstukken bij die je om je oren kunt vouwen. Ik zie af en toe iemand lopen met zulke dingen en het doet mij altijd denken aan het gehoorapparaat van mijn vader. Niet zo charmant en bovendien is mijn ervaring met van die neporen dat ze pijnlijk kunnen zijn. Ik ben dus blij dat je ze er ook af kunt halen, maar wil het uiteraard wel even testen.
Het blijkt reuze mee te vallen. Volgens mij zie je er niet zo veel van met mijn wapperende haren en belangrijker: het doet helemaal geen pijn. Het materiaal is namelijk flexibel en daardoor gaat het niet trekken of drukken. Later doe ik ook een rondje zonder de opzetoren en ze blijven net zo goed zitten. Vanaf dat moment blijven ze in het tasje en loop ik met alleen de oordopjes.
Ik heb nooit eerder oordoppen gehad die zo goed blijven zitten. Ze zitten zelfs zo strak dat als ik ergens achter blijf haken ik een behoorlijke ruk aan mijn oren krijg, maar de oordopjes blijven zitten. Pijnlijk, maar vooruit: wel een pluspuntje voor Yurburds.

Het geluid is goed. Ik ben geen audionerd, dus kan geen onderscheid maken tussen goed geluid en echt-echt-goed geluid, maar ze doen niet onder voor mijn UrbanEars en met die kwaliteit was ik altijd heel tevreden. Geen geruis of gekraak. Prima. Tijdens Pinkpop kom ik er ’s nachts achter dat ik mijn oordoppen tegen lawaai vergeten ben en de yurbuds zijn een prima oplossing. Met de opzetoren eraan blijven ze trouwens zelfs in mijn slaap 100% zitten. Ze sluiten omgevingsgeluid dus heel goed af, al kan dat voor sommige lopers ook een nadeel zijn wanneer ze veel in het verkeer lopen.

Zappen? Yes, dat kan. En dat zonder dat ik per ongeluk naar mijn laatst gebelde nummer bel. Echt soepeltjes gaat het de eerste paar keer nog niet, maar als ik erachter ben dat je best hard moet klikken werkt het prima. Een klik = pauze. Twee keer klikken = volgende nummer.
Het stuk waarmee je zapt is alleen wel wat groot en relatief zwaar. Hierdoor gaan de oordopjes soms wat trekken als ik ze niet goed heb hangen. Raar schudden en pijn aan mijn oren is het gevolg. Een klein minpunt dus: het tussenstuk mag wel iets kleiner zodat ik er minder last van zou hebben.
Als ik het tussenstuk niet los laat bungelen, maar tussen de band van mijn singlet of sport-bh stop dan zijn de oordopjes heel comfortabel en doen ze absoluut geen pijn. Best knap gezien ze dus bizar goed blijven zitten.

Op het moment dat ik even geen zin heb in muziek, vind ik het altijd fijn om ze achter mijn nek vast te klikken zodat ze niet opspringen bij elke stap. Dit vind ik het grote voordeel van mijn Urbanears en yurbuds belooft hetzelfde, maar dan met magneetjes. Dat klinkt fijn, want de in elkaar geklikte oortje van Urbanears zitten zo stevig vast dat ik ze tijdens mijn halve marathon van Berlijn niet meer los kreeg in de laatste kilometers (ik was toen wel echt helemaal stuk, maar toch).
Als ik het systeem uittest blijkt het alleen niet zo goed te werken. Ja, je krijgt ze makkelijk van elkaar, maar net iets te makkelijk. Hierdoor vallen ze soms van elkaar af. Een sterker magneetje had wel gemogen.

De checklist
– geluid: check en nauwelijks omgevingsgeluid
– niet uitvallen: mega check! Wat dat betreft de beste oordopjes tot nu toe
– zappen: na wat testen, check!
– systeempje: mwah
– pijn: zolang het tussenstuk goed zit helemaal niet, ook niet na twee uur. Zit het tussenstuk niet goed dan helaas wel, doordat het gaat trekken

Dan is de vraag natuurlijk: waar hecht je bij oordopjes de meeste waarde aan? En voor tijdens het hardlopen ga ik dan vooral voor het niet uitvallen. Daar weet mijn nieuwe paar zo goed in te slagen dat ik oprecht kan antwoorden op de grote oordopjesvraag: yurbuds!

Het iets te grote/zware tussenstukje De dopjes, neporen en het tasje

________________________________________________________________

En dan nog even dit.

Af en toe krijg ik als blogger het aanbod om iets uit te testen. Uiteraard met de vraag erachteraan of ik er vervolgens een stukje over wil schrijven. Daarover even het een en ander op een rijtje:

– ik zeg alleen ja tegen bedrijven of producten waar ik iets mee denk te hebben. Een kledingmerk dat echt niet bij mij past, een gadget waarvan ik het nut totaal niet snap, een sponsor run waar ik zelf niet aan meedoe: ze krijgen allemaal een nee-bedankt-mailtje terug
– ik spreek altijd af met zo’n bedrijf dat ik mijn eerlijke mening geef
– en ik zet altijd in het artikel dat het om een product gaat wat ik opgestuurd heb gekregen

3 thoughts on “Oordopjes

Geef een reactie

