Podcast Pleasure

Ik heb sinds ongeveer een half jaar een serieuze verslaving: podcasts luisteren. Ik doe het echt all day every day (en ook everywhere) en NEE het is geen ouderwets jaren-90-ding, het is niet saai, het is niet ‘gewoon radio luisteren, toch?’. Het is daarentegen wel leerzaam, hilarisch, inspirerend en spannend. Tenminste, als je de juiste podcasts weet te vinden. Voor de Runners World van juli zette ik mijn favoriete podcasts op een rijtje en gezien er alweer een nieuwe RW in de winkel ligt deel ik mijn podcast pareltjes hier nu met jullie. Gaat heen en luistert! (en reageer vooral met nieuwe luistertips!)

Podcast Pleasure

Als overtuigd hardloper hoor jij het commentaar over saaiheid van de sport vast hoofdschuddend aan. Maar ook al geef je het liever niet toe aan die zeur van een collega, zelfs als grote liefhebber kan een lange duurloop soms wat monotoon zijn. Podcasts bieden de uitkomst. Download een app als ‘Podcast Addict’ (Android) of ‘Podcasts’ (iPhone) en je bent de bezitter van duizenden uren gratis luisterplezier. Hier zeven fijne podcasts om mee te beginnen:

Serial
De hit van 2014. Begin met deze ijzersterke serie en je bent per direct verslaafd. Serial bestaat uit twaalf afleveringen over een moord op een Amerikaanse high school gepleegd in de jaren 90. Onderzoeksjournalist Sarah Koenig duikt diep in de materie om te kijken of de veroordeelde Adnan terecht vastzit. Geluidsfragmenten van de rechtszaak wisselen af met interviews met de dader en getuigen. Al snel komt Sarah erachter dat er tijdens de veroordeling grove fouten zijn gemaakt. Maar is Adnan ook echt onschuldig?

>> geen idee waar je moet beginnen met podcasts luisteren? SERIAL! Sowieso.
Must listen: de complete serie

Invisibilia
Alix Spiegel en Lulu Miller maakten een serie over dingen die je niet kunt zien, terwijl ze wel een enorme invloed hebben op menselijk gedrag. Wetenschappelijk onderzoek wordt verweven met fascinerende verhalen. Zo duiken ze in de wereld van angst en spreken ze met een vrouw die niet in staat is om deze emotie te voelen en is er een aflevering over hoe verwachtingen bepalen hoe je als mens functioneert.

>> mega interessant en grappig en leuk en alles
Must listen: How to become batman

TED Radio Hour
Je bent vast bekend met TEDTalks. Inspirerende presentaties over ideeën die het waard zijn om verspreid te worden. Tijdens de TED Radio Hour wordt er een onderwerp gekozen waarbij een stuk of vier TEDTalks uitgelicht worden. Presentator Guy Raz interviewt de sprekers en laat fragmenten van de talks horen. Kies een onderwerp dat bij je past en je bent voorzien van een klein uur inspirerend luistervoer. Onderstaande tip is ideaal duurloopmateriaal.

>> inspirerend en leerzaam. Als je fan bent van TEDTalks vind je de podcast misschien zelfs nog leuker
Must listen: Champions

Stuff You Should Know
Altijd al willen weten hoe een leugendetector werkt? Of bovenmatig geïnteresseerd in koffie? Josh en Chuck nemen een onderwerp, gaan op onderzoek uit en komen met de resultaten bij je terug. De apartheid, online dating, parfum, junk food, röntgenstraling, slaapwandelen… kies een onderwerp en zo’n 10 kilometer later kun je jezelf expert op dat gebied noemen. Grappig, leerzaam en zo uiteenlopend qua onderwerpen dat er voor ieder wat wils bijzit.

>> voor de nerds
Must listen: kies jouw favoriete onderwerp

Criminal
Alles wat maar een beetje met criminaliteit te maken heeft wordt besproken in de korte afleveringen van ‘Criminal’. Van spannend en een beetje creepy, tot meer informatief of zelfs hartverwarmend. Zo is er een aflevering over de vrouwelijke seriemoordenaar Sheila LaBarre, een mysterieuze zaak uit 1889 met een onverwachte moordenaar en het verhaal van Dan Stevenson, inwoner van een criminele buurt die na jaren van tolerantie eindelijk het heft in eigen handen neemt.

>> love criminal!
Must listen: He’s neutral (over Dan Stevenson)

This American Life
De klassieker onder de podcasts met een dik miljoen luisteraars per week. Elke week wordt er een nieuw thema gekozen en binnen dat thema weten de makers altijd weer een bijzondere selectie persoonlijke verhalen te vinden. Zie het als een soort films, maar dan gemaakt voor de radio. Grappig, emotioneel, verrassend. Uit de vele afleveringen moeten kiezen is moeilijk, dus kijk voor meer tips bij de favorieten van de staff op hun website.

>> ❤
Must listen: Dr. Gilmer and Mr. Hyde of een meer traditionele aflevering met verschillende verhalen: Fiasco!

Reply All
A show about the internet’. En zo divers als het internet is, zo divers zijn dus ook de verhalen in ‘Reply All’. Een aantal hoofdrolspelers? Ethan Zuckerman die twintig jaar geleden iets vreselijks deed, waar jij als internetgebruiker nog dagelijks last van ondervindt, Marnie the Dog, een van de populairste honden op Instagram en een Wikipediaheld die al negen jaar het verkeerde gebruik van de term ‘comprised of’ in de online encyclopedie verbetert (vooralsnog 47.000 edits).

>> voor de geeks
Must listen: #14 The Art of Making and Fixing Mistakes


Echt Gebeurd
De populaire Engelstalige podcast ‘The Moth’ was inspiratiebron voor deze serie van Nederlandse bodem. ‘Echt gebeurd’ verzorgt een podium voor mensen die hun waargebeurde verhaal willen vertellen. Het wordt live opgenomen in het Amsterdamse theatercafé Toomler en de interactie met het publiek zorgt voor een knusse sfeer. De verhalen lopen uiteen van grappig tot ontroerend en de maandelijkse puberdagboekfragmenten zijn hilarisch. De sprekers hebben vaak geen podiumervaring, waardoor het geen gelikt gebeuren is, maar eerder een gezellige verzameling van verhalen die fijn wegluisteren tijdens een regenachtige zondagloop.

>> ik wilde niet aan de Nederlandse podcasts, maar getipt door Elsbeths blog was ik na een paar afleveringen compleet hooked (en nu heb ik ze allemaal al geluisterd en baal ik dat er niet meer is…)
Must listen: Afl. 73 Curriculum Vitae II  

________________

En nog wat nieuwe podcasts die niet in de Runner’s World stonden, omdat ze denk ik minder toegankelijk zijn. Maar mocht je geïnteresseerd zijn in niet al te zweverig selfhelp-materiaal, dan zijn het wel hele fijne tips:

Happier
Gretchen Rubin is een auteur uit New York en je zou haar mijn guru kunnen noemen. Haar boeken staan hoog op mijn favorieten-lijst en ik sla ze allemaal regelmatig open om nog eens wat terug te lezen. Waar schrijft ze over? Gelukkiger worden. En dan niet door een grote wereldreis te maken, haar baan op te zeggen of naar de andere kant van de wereld te verhuizen, maar gewoon door kleine, simpele aanpassingen in haar leven te maken. Haar wijsheden zijn ondertussen een soort mantra’s voor mij geworden die ik in mijn hoofd blijf herhalen (Don’t let the perfect be the enemy of the good! Stel one minute tasks nooit uit!) In deze podcast met haar zus komen al die wijsheden nog eens voorbij.

Must listen: Tjah, begin maar gewoon bij aflevering 1 (al moeten Gretchen en haar zus hier geloof ik nog wel even wennen aan het podcast-idee, dus daar moet je even doorheen luisteren)

The Lively show
‘Add a little extra intention to your everyday life‘ met The Lively show over welness, design, food, money, career, relationships, en meer. Deze podcast wordt gemaakt door Jess Lively en ik kreeg ‘m getipt via de Groene Meisjes. Ai, wat moest ik wennen aan de stem van Jess. Ik had het bijna opgegeven tot ik de show weer getipt kreeg van een vriendin. Eenmaal gewend aan de stem ben ik om. Niet alle aflveringen spreken mij evenveel aan (met moederschap heb ik bijvoorbeeld niet zoveel), maar als er een interessante gast is kan ik de aflevering mega inspirerend vinden.

Must listen: de aflevering met Gretchen Rubin natuurlijk (want zie hierboven) en anders meer over de miracle morning of the 1 thing (waar ik laatst ook een post over schreef)

Good Life Project
Zelfde verhaal als bij de Lively show. Ik moest wennen aan de stem en niet alles spreekt mij even aan, maar sommige afleveringen gaan precies over dat wat mij interesseert. Sowieso zijn de korte stukken over ‘life sucking lies‘ een aanrader en mocht je weer eens de rare gedachten hebben dat je geen tijd hebt om hard te lopen, dan moet je onderstaande podcast luisteren.

Must listen: Time is a matter of choice

Podcast Pleasure in Runner's World

3 thoughts on “Podcast Pleasure

  1. Fijne tips, een aantal luister ik ook al, maar Criminal en die van Gretchen Rubin ga gelijk even opzoekn. Zelf luister ik ook graag naar de Mortified podcast, hetzelfde idee als de puberdagboeken van Echt gebeurd, maar dan de Amerikaanse versie.

    Van de makers van Stuff You Should Know is ook Stuff You Missed in History Class, met mooie en bijzondere verhalen uit de geschiedenis.

  2. Goede suggesties! Ik luister podcasts sinds 2005, dus al zo’n tien jaar. Ik heb zelfs ooit een podcast serie opgenomen, maar het was me te veel werk en ik had geen interessant onderwerp, noch focus vond ik zelf. Ik zou me niet eens op mijn eigen podcast abonneren.

Geef een reactie

