Pump, pump, pump it up

Wil je ergens een gewoonte van maken, maar lukt het maar niet het onderdeel te maken van je dagelijkse rituelen? Dan is het aan te raden om te beginnen met zo’n nieuwe gewoonte op een moment dat je sowieso met iets nieuws begint. Je moet je vaste gewoontes dan nog creëren en dus kun je er bewust iets aan toevoegen (gezond ontbijten) of iets weglaten wat je eigenlijk niet zou moeten doen (de dag beginnen met snoozen). Verhuizen is een ideaal moment, net zoals de start van een nieuwe baan. Nou zijn deze momenten vaak maar schaars, maar nu de vakantieperiode over is en het langzaam weer tijd wordt om plaats te nemen op de collegebanken, je je kinderen dagelijks naar school moeten brengen, het kantoor weer volloopt met collega’s en er nieuwe projecten gestart worden, zou je september kunnen zien als een nieuw begin. Wil je dus iets veranderen in je leven, dan zou deze periode zomaar een ideaal moment kunnen zijn.

Ik heb gelijk een voorstel wat betreft een nieuwe gewoonte die je op zou kunnen pakken: krachttraining! Elke loper weet dat het goed is om te werken aan core, armen en benen, maar ondertussen komt er vaak maar weinig van terecht. Dit terwijl je er sneller van wordt, minder kans hebt op blessures, sneller afvalt (mocht dat een doel zijn) en minder moeite hebt met het dragen van je boodschappen (om maar wat te noemen).

Toch was ik een luie loper. Liever een rondje extra rennen, dan oefeningen doen in het gras. Tot een maand of drie geleden. Opeens was er een omslag en de beroemde wijsheid ‘when the student is ready, the teacher appears’, bleek wederom waar te zijn.

Ik was (net als vorig jaar) maar weer eens begonnen aan de ab challenge en begon het leuk te vinden om naast die oefeningen nog wat op te drukken, de handstand te oefenen en kennis te maken met het fenomeen ‘dips’. In die periode sprak ik toevallig ook af met mijn grote fitspiration – want ze is een ware crossfit-killer- vriendin Jamila. Een koffie en een lading aan inspirerende fitverhalen later had ik nog meer zin om sterk te worden.

Opeens werd ik overladen met allerlei soorten krachttraining en leek iedereen om mij heen ermee bezig te zijn. Een collega vertelde dat hij harder wilde trainen vanwege een mogelijke zombieapocalypse, ik werd uitgenodigd voor een event van New Balance en in plaats van hardlopen bleek het een bootcamples te zijn, ik werd meegevraagd op training door een dude die traint om in het leger te gaan, Running Junkie Mark begon een bootcamples op zaterdagochtend waar ik mijn agenda wekelijks voor blokte, ik kreeg een fitnesstracker thuisgestuurd van Wahoo (waarover later meer), leerde de 7 minute workout app kennen, deed mijn eerste les Tabata dankzij Women’s Health, werd meegevraagd naar een kickboksles en zo ging het maar door.

Ondertussen vind ik het echt leuk om te werken aan kracht en daag ik jullie uit om dit ook te doen. Deze week staat er daarom een aantal keer een nieuwe post voor je klaar over krachttraining.

Wat kun je verwachten?
– Mijn nieuwe ochtendritueel waar de 7 minute workout onderdeel van is
– Wat te eten als je aan de slag gaat met krachttraining?
– Meer info over de Wahoo fitness tracker
– Blessures en krachttraining
– Tabata-wat-voor-training?

Brace yourselves, spierpijn is coming!

Oreo's na bootcamples. Prima herstellen zo

2 thoughts on “Pump, pump, pump it up

  1. Pingback: Miracle Morning | Words To Run By

  2. Pingback: Wahooligan | Words To Run By

Geef een reactie

