Miracle Morning

Zoals je gister  op WordsToRunBy kon lezen is september een perfect moment om met een nieuwe gewoonte te beginnen. Krachttraining bijvoorbeeld. Hieronder een van mijn nieuwe gewoontes, waarvan krachttraining een klein onderdeel is.
____________

De wekker gaat, je drukt een paar keer op snooze voor je daadwerkelijk opstaat, ragt iets van eten naar binnen, sprint de douche in en fietst zo snel mogelijk naar je werk. Doei ochtend!

Dit was een tijdje mijn vaste morning routine, totdat ik weer eens geïnspireerd werd door het altijd fijne blog van de Groene Meisjes. Een tijd terug schreven zij namelijk over de Miracle Morning. Ik werd nieuwsgierig, las dit heerlijk over de top self help boek en bedacht vervolgens mijn eigen miracle morning.

Volgens auteur Hal Elrod was mijn vaste ochtend zo ongeveer het ergste wat je kunt doen aan het begin van de dag en een productievere ochtend zou volgens hem zelfs je leven kunnen veranderen. Hij moet geld verdienen aan dit concept en woont in Amerika, dus ik snap dat hij alles wat overdrijft, maar op veel vlakken vond ik wel dat hij een punt heeft.

1. Je dag beginnen met iets uitstellen is niet de beste start
2. Opstaan om naar je werk te gaan klinkt lang niet zo lekker als opstaan om iets fijns voor jezelf te doen en daarna pas iets voor een ander
3. Dingen die je in de ochtend gedaan hebt kun je niet meer uitstellen of vergeten

In het boek beschrijft Hal allerlei dingen die volgens hem deel uit zouden moeten maken van je ochtend (bijvoorbeeld meditatie, sport, lezen, visualisatie). Het is niet allemaal aan mij besteed, maar wat ik er zelf van maakte absoluut wel. Ja, je moet eerder opstaan, maar ja, je gaat vervolgens wel met een veel fijner gevoel de deur uit, hebt om half 9 al het idee dat je van alles gedaan hebt (en dat heb je dan ook) en je houdt er een gezonder leefpatroon op na.

Hoe ziet mijn miracle morning eruit?
– Opstaan zonder snoozen
– Water drinken
– Mijn sportoutfit direct aandoen (tegenwoordig ligt er een setje klaar in m’n nachtkastje)
– Ontbijt op het vuur zetten (teff, quinoa, havermout > iets pap-achtigs)
– 7 minute workout (en op sommige dagen ook hardlopen)
– Ontbijt afmaken
– Tijdens ontbijt een boek lezen (of iets anders interessants, zolang het maar niet het doelloos doorscrollen van timelines op Twitter of Facebook is)
– Een gitaarlesje van ongeveer 15 minuten doen met Yousician
– Mediteren met Headspace als daar nog tijd voor is
– Douchen/aankleden en gaaaaaaaaan

Voor dit alles heb ik zo’n anderhalf tot twee uur nodig en dat betekent inderdaad dat ik een stuk eerder op moet staan dan ik gewend was. Eerder opstaan betekent automatisch ook eerder naar bed gaan, maar die vrije uren in de avond ruil ik graag in voor uren in de ochtend. ’s Avonds ben ik namelijk eerder geneigd om moe series te gaan binge watchen of op de krochten der internet uit te komen nadat ik veel te lang heb zitten doorklikken op 9gag.

Het enige wat af en toe onhandig is, zijn afspraken in de avond die gezellig zijn en dus tot later in de avond duren dan ik eigenlijk zou willen.

Het is me ondertussen al een paar keer gebeurd dat ik in mijn ‘miracle morning’ oversloeg omdat ik in een ander huis wakker werd, en het lukte mij op die dagen niet (of met veel moeite) om mijn work-out en/of gitaarles alsnog ergens in mijn drukke planning te proppen. Het argument ‘dan heb je het maar vast gedaan’ is dus 100% waar.

En hardlopen in de vroege ochtend. Wow. Dat is dus eigenlijk heel erg fijn.

Morgen meer over de 7 minute work out.

Zet jij je wekker alvast een uurtje eerder?

Lezend in mijn raam de dag beginnen nadat ik al gesport heb. Ahhhyeahhh

1 thoughts on “Miracle Morning

  1. Pingback: 7 minute workout | Words To Run By

Plaats een reactie