Nieuwe liefde

Het was een paar weken terug dat ik opeens met mijn ouders en zus op de Deventerse kermis belandde. Niet bepaald iets voor mij, maar als mijn moeder dan per se wil blikgooien ben ik best bereid een potje mee te doen. Ik gooide er  genoeg om om een troostprijs uit te mogen kiezen (dat zegt direct genoeg over mijn oog-handcoördinatie) en dat werd een springtouw.

Nou blijkt: touwtje springen is geweldig! Het is ontzettend goed voor je, vrijwel overal te doen, het kost weinig tijd (en geld), je kunt je touw overal mee naartoe nemen en het is makkelijk om ermee te beginnen.

Als je ontspannen springt en net hoog genoeg om het touw onder je voeten door te laten gaan is deze vorm van trainen ook niet heel belastend voor je enkels en knieën. Tijdens de eerste paar keer is het wel belangrijk niet te heftig van start te gaan, zodat je lichaam langzaamaan kan wennen aan de intensiteit. Je rust daarom twee keer zolang uit als dat je hebt gesprongen.

Vandaag deed ik met vriendin Maaike dan ook drie keer het volgende setje:
– 10 minuten waarin we elk 20 seconden sprongen en 40 seconde uitrustten. Terwijl de een 20 seconde sprong, hield de ander de tijd bij en zo wisselden we af. Tussen de ene set van tien minuten springen en de ander gooiden we er nog wat buikspieroefeningen tegenaan en wat handstanden. Prima work-out waar je zeker van gaat zweten.


Zelf aan de slag? Je kunt natuurlijk een touw winnen op de kermis, maar er een kopen bij een sportwinkel is denk ik een beter idee. De touwen daar zijn lang genoeg voor volwassenen en kunnen tegen fanatiek springen (de mijne is eigenlijk iets te kort en schoot halverwege een keer uit z’n handvat). Maaike kocht er vandaag een voor vijf euro bij de Sport & Fitshop op de Eerste van Swindenstraat 38 in Amsterdam.

Geef een reactie

